Social Bowl
De MDT-reis
Dit reguliere MDT-project is geïnspireerd op het populaire gerecht Poké Bowl, waarbij jongeren hun eigen MDT samenstellen. Ze doen mee aan verschillende activiteiten: vrijwilligerswerk, bedrijfsbezoeken en trainingen. In totaal voeren de jongeren 4 verschillende vrijwilligersactiviteiten uit, bezoeken ze 3 bedrijven en volgen 3 trainingen.
Met behulp van de menukaart vullen de deelnemers zelf hun Social Bowl. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen uit vrijwilligerswerk voor ouderen, nieuwkomers, kinderen of verstandelijk beperkten. Voor het bezoeken van bedrijven hebben de jongeren keuze uit allerlei sectoren, zoals ICT, sport, sociaal werk en ondernemerschap. Tijdens trainingen kunnen ze werken aan vaardigheden, zoals sollicitatiegesprekken voeren, een pro-actieve houding krijgen en omgaan met geld.
Voordat ze starten, bespreken de jongeren met hun persoonlijke coach wat hun leerdoelen zijn. Samen maken ze een plan van aanpak. De activiteiten voeren de jongeren samen met andere deelnemers uit. Tijdens het traject hebben ze drie gesprekken met hun coach en krijgen ze praktische begeleiding van een trajectbegeleider. Na het afronden van het traject ontvangen ze een MDT-certificaat, een mooie aanvulling op hun CV.
De Social Bowl kost jongeren ongeveer 8 uur per week, gedurende 12 weken. Ze kunnen op elk moment instromen.
Betekenis
- Voor jongeren
De deelnemers ontmoeten door deze MDT allerlei andere jongeren, maar ook mensen met een heel andere achtergrond dan zijzelf. Denk aan ouderen, vluchtelingen, mensen uit het bedrijfsleven, daklozen of mensen met een beperking. Daarnaast is het een mooie manier om hun eigen talenten te ontdekken én te ontwikkelen. Op deze manier krijgen jongeren de kans om te ontdekken welke studie of wat voor beroep bij ze past en vinden makkelijker hun plek in de samenleving.
- Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving
Door jongeren op een positieve manier te laten meedoen aan de maatschappij en hun talenten en vaardigheden te gebruiken, helpen ze maatschappelijke organisaties en de samenleving als geheel. De polarisatie neemt af, omdat er meer onderling begrip is. Daarnaast kunnen vrijwilligersorganisaties op deze manier jonge vrijwilligers aantrekken. Bovendien maakt het organisaties meer jongerenproof. Belangrijk, want jongeren hebben de toekomst.
Doelgroep
Kwetsbare jongeren tussen de 14 en 27 jaar. Denk aan jongeren met sociaal-emotionele problemen, nieuwkomers, thuiszitters, jongeren met financiële problemen of geen/laag opleidingsniveau.
Regio
Rotterdam (Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Albrandswaard, Barendrecht, Ridderkerk en Lansingerland)