Mobiele menu

Spoedposten: een verbetering?

Wanneer iemand tijdens avond-, nacht- en weekenduren snelle medische hulp nodig heeft zijn er drie mogelijkheden: contact opnemen met de huisarts of huisartsenpost; naar de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis gaan; of het landelijk alarmnummer 112 bellen. Samen vormen deze opties een spoedzorgketen. Deze keten functioneert echter niet optimaal. Op een aantal plaatsen zijn er samenwerkingsverbanden tussen SEH en HAP ontstaan, waarbij beide op één locatie gevestigd zijn en er sprake is van één loket voor alle spoedeisende zorg: spoedposten. Onduidelijk is wat het effect hiervan is op de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg, op de tevredenheid van patiënten en zorgverleners en op de kosten van de zorg. Een vergelijkend onderzoek kan hier duidelijkheid over verschaffen.

Verslagen


Eindverslag

Steeds meer huisartsenposten en afdelingen spoedeisende hulp werken samen in de vorm van spoedposten, met als doel de patiënten van de beste zorg te voorzien en de efficiëntie te verbeteren. De doelstelling van dit project was “nagaan of samenwerking binnen een spoedpost tot verbetering van kwaliteit, toegankelijkheid en kosten van de acute zorg leidt, ten opzichte van een situatie waarbij huisartsenpost en spoedeisende hulpen afzonderlijk van elkaar werken.” Hiertoe werden settings waarbij huisartsenpost en spoedeisende hulpen afzonderlijk van elkaar werken (‘usual care’) vergeleken met spoedposten.

De resultaten tonen aan dat spoedposten bijdragen aan een substantiële substitutie van tweede- naar eerstelijn en duiden erop dat spoedposten de juiste zorg op de juiste plaats bevorderen. Ook zijn zowel de patiëntervaring als ervaring van medewerkers overwegend positief.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
82711009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2013
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. D.H. de Bakker
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit van Tilburg