SPORTPARTICIPATIE VAN MIGRANTENJEUGD EN HUN OUDERS IN UTRECHT-KANALENEILAND
Nieuw-Welgelegen is een stichting en multifunctionele accommodatie. Van daaruit worden door organisaties/verenigingen activiteiten en diensten aangeboden op het gebied van sport, onderwijs, cultuur en welzijn aan bewoners van de omliggende wijken. Nieuw-Welgelegen zet in samenwerking met Hogeschool Windesheim een sportparticipatieproject op in de Utrechtse wijk Kanaleneiland voor allochtone jongeren en hun ouders. Met dit project wordt geprobeerd een ‘sportidentiteit’ en gezonde leefstijl onder wijkbewoners te stimuleren. Studenten en docenten van Windesheim en vrijwilligers van sportverenigingen organiseren voor dit project laagdrempelige sportactiviteiten voor leerlingen van het vmbo en roc, en andere jongeren en ouders uit Kanaleneiland. De activiteiten vinden voornamelijk plaats in het nieuwe multifunctionele accommodatiegebouw Nieuw-Welgelegen.
Doordat er wordt samengewerkt met studenten van sportopleidingen worden de jongeren uit Kanaleneiland geconfronteerd met succesvolle rolmodellen. De ervaringen en resultaten van het project worden gepubliceerd en zijn interessant voor scholen, welzijnsorganisaties en sportverenigingen die allochtone jongeren willen stimuleren een sportidentiteit te ontwikkelen.
Producten
Verslagen
Eindverslag
In het Zonmw-project `sportparticipatie van allochtone jongeren en hun ouders' participeren studenten van de sportopleiding calo van hogeschool Windesheim in Zwolle o.l.v. het lectoraat `Bewegen, sport en onderwijs'. Ongeveer 150 studenten hebben in de periode jan 2010 - juli 2011 onderzoek gedaan, verschillende sportclinics en een sporttoernooi georganiseerd in het multifunctionele gebouw Nieuw-Welgelegen in Utrecht-Kanaleneiland. Geconcludeerd kan worden dat uit het onderzoek is gebleken dat de merendeels allochtone leerlingen van de vmbo-school en het roc de sportclinics en het contact met de sportstudenten als zinvol hebben ervaren. De leerlingen kwamen zo met succesvolle rolvoorbeelden uit het hoger onderwijs in aanraking waardoor ze nieuwe impulsen kregen om hun sportidentiteit te ontwikkelen en de docenten kregen via de sportclinics de beschikking over nieuwe werkvormen om hun sportlessen op de school verder aantrekkelijker te maken. Ook werd in het gebouw een sportdag verzorgd voor tientallen – voornamelijk migranten- leerlingen en hun ouders.
Voor de ouders geeft het unieke door de gemeente Utrecht beschikbaar gestelde gebouw Nieuw-Welgelegen de gelegenheid om ook te sporten. Ook kunnen ze daarmee hun kinderen te stimuleren aan een van de zes sportverenigingen deel te nemen die na schooltijd op de sportvelden rond het gebouw deel te nemen. Met de samenwerking tussen de twee scholen (Globecollege en Roc-Asa) met de sportverenigingen konden sinds de opening in januari 2010 via dit project de nodige ervaring worden opgedaan waarmee de interne structuur kon worden verbeterd.
Afgaande op de positieve reacties van de leerlingen èn de studenten die zich zo gedurende een dag in elkaars leefwereld konden verdiepen kunnen we concluderen dat sport bijdraagt aan de sportidentiteit van de leerlingen en daarmee mogelijk aan de leefbaarheid van de wijk. De band tussen de school en de sport zou echter nog nadrukkelijker gebruikt kunnen worden, waardoor de sportdeelname meer invloed op het schoolgedrag zou kunnen hebben.
In het `sportparticipatieproject voor migrantenjongeren en hun ouders' worden in het in januari 2010 in gebruik genomen multifunctionele gebouw Nieuw-Welgelegen onderwijs- en sportactiviteiten gerealiseerd. De daar gesitueerde roc en vmbo school zullen met een tiental sportverenigingen een aantal sport- en bewegingsactiviteiten opzetten voor de - merendeels allochtone - jeugd van 12 - 23 jaar oud.
Studenten van de sport- en lerarenopleiding van hogeschool Windesheim zullen daarin participeren en het daarnaast ook met handelingsonderzoek ondersteunen. Op deze wijze worden ze als rolvoorbeelden in contact gebracht met allochtone leerlingen waarbij met name potentiële drop-outs van het Pitstopproject (reboundvoorziening) extra aandacht zullen krijgen en ook inspraak zullen krijgen via een overleggroep van leerlingen.
Er zullen minimaal 70 studenten vanuit Zwolle in Utrecht meedoen aan het project. Speciale aandacht gaat ook uit naar meisjessportprojecten (ladyfit) en de contactlegging met de ouders.
In de periode 1 jan. 2010 - 1 juli 2010 is een proefgroep van studenten naar Nieuw-Welgelegen gegaan en hebben individuele studenten en onderzoekers enkele informatie en communicatieve onderzoeksactiviteiten opgezet ter voorbereiding van de vervolgactiviteiten in de periode sept. 2010 - mei 2011.
Vanuit een transcultureel pedagogische invalshoek om cultuurverschillen te overbruggen zullen de werkzaamheden worden opgezet. Centraal staat het begrip `sportidentiteit' die via een `actieve leefstijl' bij de jeugdige sporters zal worden gestimuleerd en onderzocht om uiteindelijk een bijdrage te kunnen leveren aan de leefbaarheid van de wijk.
Het project houdt nauw contact met aanverwante onderwijsgerelateerde sportprojecten in het land.
In het sportparticipatieproject zullen onderzoeksactiviteiten en sportactiviteiten samengaan. Uiteindelijk zullen we impulsen geven aan de eerste samenwerkingsprojecten die in dit nieuwe gebouw Welgelegen worden opgezet. Via onderzoek kunnen we studenten van het schoolthema `bewegen en culturele verschillen’ en onderzoekers vanuit het lectoraat `bewegen, onderwijs en sport’ in contact brengen met de allochtone – met name Marokkaanse - jeugd in het gebouw en de directe omgeving van Nieuw-Welgelegen.
Verder zal er afgesloten worden met een symposium.