Supervised Collaborative Reflection during Primary Care Specialty Training: opening the black box
Supervisie in de eerstelijns vervolgopleiding: we openen de zwarte doos
De supervisie is al lang een zeer gewaardeerd onderdeel van de huisartsopleiding en opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Tijdens de supervisie onderzoeken artsen in opleiding tot specialist (aios), onder begeleiding van een supervisor, in kleine groepjes hun eigen houding, overtuigingen, normen en waarden ten opzichte van patiënten, collega’s, het vak van dokter en de maatschappij als geheel.
Wetenschappelijke basis
De wetenschappelijk basis voor dit onderwijs staat echter nog in de kinderschoenen. Zo is het bijvoorbeeld onbekend welke elementen van supervisie bijdragen aan de professionaliteitsontwikkeling van aios en hoe dat proces werkt.
Doel en werkwijze
Door aios, supervisoren en reeds gevestigde huisartsen te bevragen en analyse van supervisie sessies (video en dagboeken) krijgen we meer inzicht in het supervisieproces. Aan de hand van deze kennis wordt supervisie verbeterd.
Samenwerking
Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Maastricht en de Erasmus universiteit.