Mobiele menu

Supervised Collaborative Reflection during Primary Care Specialty Training: opening the black box

Projectomschrijving

Supervisie in de eerstelijns vervolgopleiding: we openen de zwarte doos

De supervisie is al lang een zeer gewaardeerd onderdeel van de huisartsopleiding en opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Tijdens de supervisie onderzoeken artsen in opleiding tot specialist (aios), onder begeleiding van een supervisor, in kleine groepjes hun eigen houding, overtuigingen, normen en waarden ten opzichte van patiënten, collega’s, het vak van dokter en de maatschappij als geheel.

Wetenschappelijke basis

De wetenschappelijk basis voor dit onderwijs staat echter nog in de kinderschoenen. Zo is het bijvoorbeeld onbekend welke elementen van supervisie bijdragen aan de professionaliteitsontwikkeling van aios en hoe dat proces werkt.

Doel en werkwijze

Door aios, supervisoren en reeds gevestigde huisartsen te bevragen en analyse van supervisie sessies (video en dagboeken) krijgen we meer inzicht in het supervisieproces. Aan de hand van deze kennis wordt supervisie verbeterd.

Samenwerking

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Maastricht en de Erasmus universiteit.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

De supervisie is al lang een zeer gewaardeerd onderdeel van de huisartsopleiding en opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Tijdens de supervisie onderzoeken AIOS (artsen in opleiding tot specialist), onder begeleiding van een supervisor, in kleine groepjes hun eigen houding, overtuigingen, normen en waarden ten opzichte van patiënten, collega’s, het vak van dokter en de maatschappij als geheel. De wetenschappelijk basis voor dit onderwijs staat echter nog in de kinderschoenen. Zo is het bijvoorbeeld onbekend welke elementen van supervisie bijdragen aan de professionaliteitsontwikkeling van AIOS en hoe dat proces werkt.

Supervisie verbeteren
Door AIOS, supervisoren en reeds gevestigde huisartsen te bevragen en analyse van supervisie sessies (video en dagboeken) krijgen we meer inzicht te in het supervisieproces. Aan de hand van deze kennis wordt supervisie verbeterd. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Maastricht en de Erasmus universiteit.

Kenmerken

Projectnummer:
839170003
Looptijd: 35%
Looptijd: 35 %
2021
2028
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. M.H. Brouwers MD PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Radboud Universitair Medisch Centrum
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.