Mobiele menu

Swimgaming; de zwemles van de toekomst!

In Nederland blijkt dat zwemmen door zowel kinderen als ouders weinig aantrekkelijk wordt gevonden. Dat heeft een negatieve weerslag op de zwemvaardigheid van kinderen in Nederland. Een veel genoemde verklaring hiervoor is de verouderde onderwijsmethoden waarbij het accent ligt op het correct uitvoeren van de zwemtechniek en er te weinig aandacht is voor het plezier van het kind. Deze onderwijsmethoden zijn in vele tientallen jaren nauwelijks gewijzigd. De doorstroom vanuit de zwemles naar lidmaatschap bij een zwemclub is ook gering. Een groot deel van de kinderen stopt met sporten of gaat een andere sport beoefenen. Door zwemles aantrekkelijker te maken, verwachten we dat er meer kinderen zullen gaan zwemmen en is de kans groter dat ze blijven zwemmen. Het doel is een applied game te ontwikkelen. De gameplay zou de kinderen moeten stimuleren en motiveren om de vaardigheden te leren. De game moet bestaan uit meerdere levels/spelletjes in één game.

Verslagen


Eindverslag

Concreet richtte het project zich op de ontwikkeling van een applied game concept voor het zwemmen. Inactiviteit/sedentair gedrag moeten we bij de wortel aanpakken. Kinderen die gezond opgroeien, hebben een grotere kans om als volwassenen ook gezond te zijn. Gezien deze problematiek hebben we ons nadrukkelijk gefocust op de leeftijden 5 t/m 10 jaar.
Het is een applied game met maatschappelijke meerwaarde. De gameplay zou de kinderen moeten stimuleren en motiveren om de vaardigheden te leren. De game bestaat uit meerdere levels in één game.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001014
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. R. van der Vliet
Verantwoordelijke organisatie:
Stichting Fieldlab Zwemsport