Mobiele menu

Symptom dimensions in youth on the pathway to drop-out

Schooluitval is een complex proces waarbij meerdere factoren een rol spelen. In dit onderzoek worden de gegevens gebruikt die in het verleden zijn verzameld door de jeugdgezondheidszorg. De dossiers van 290 Eindhovense jongeren van 18 tot 23 jaar die zonder diploma, dus voortijdig de school verlaten, worden vergeleken met die van 290 Eindhovense jongeren van dezelfde leeftijd die nog wel onderwijs volgen. Daarnaast wordt gekeken naar schoolloopbaan en zittenblijvers in beide groepen. Voor aanvullende gegevens wordt nog een vragenlijst verstuurd naar de groep jongeren.

Resultaten worden besproken in groepsinterviews met betrokkenen zoals ouders, docenten en er worden interviews gehouden met voortijdig schoolverlaters om zicht te krijgen op onderliggende processen bij schooluitval en interacties tussen ouders/ leerkrachten en jongeren. De resultaten leiden tot de ontwikkeling van een handleiding om in de praktijk van de jeugdgezondheidszorg signalen van voortijdig schooluitval in een vroeg stadium op te sporen.

Producten

Titel: The early identification of risk factors on the pathway to school dropout in the SIODO study: a sequential mixed-methods study
Auteur: Marie-José Theunissen, Ilse Griensven van, Petra Verdonk, Frans Feron and Hans Bosma

Verslagen


Eindverslag

Schooluitval is een complex proces waarbij meerdere factoren gedurende de levensloop een rol spelen. In dit onderzoek worden de gegevens gebruikt die in het verleden zijn verzameld door de Jeugdgezondheidszorg. De dossiers van 290 jongeren van 18 tot 23 jaar die zonder diploma, dus voortijdig, de school verlaten, worden vergeleken met die van 290 jongeren van dezelfde leeftijd die nog wel onderwijs volgen. Voor aanvullende gegevens wordt een vragenlijst ingezet en gebruik gemaakt van gegevens die bekend zijn bij leerplichtzaken. Resultaten worden besproken in individuele interviews met de aan het onderzoek deelnemende jongeren en in groepsinterviews met betrokkenen zoals ouders, docenten en jeugdartsen. Hiermee willen we zicht krijgen op onderliggende processen bij schooluitval en interacties tussen ouders/ leerkrachten en jongeren.
Belangrijke aandachtspunten in het onderzoek zijn de verschillen tussen jongens en meisje en hun sociaal economische status. De resultaten leiden tot de ontwikkeling van een instrumentarium om in de praktijk van de Jeugdgezondheidszorg signalen van voortijdig schooluitval in een vroeg stadium op te sporen en zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van sociaal economische gezondheidsverschillen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
204009003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2015
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. F.J.M. Feron
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht University