Thriving Teens: a whole systems approach to benefit teens’ mental wellbeing
Stress, digitale media gebruik en slechte slaapgewoonten bedreigen het (mentale) welzijn van tieners in Nederland. De overgangsperiode van basis- naar voortgezet onderwijs (10-14 jaar) brengt grote veranderingen mee in hun omgeving, autonomie, verantwoordelijkheden en sociaal-emotionele ontwikkeling, terwijl ze net toegang krijgen tot telefoons en sociale media. Een ondersteunende omgeving die hen begeleidt in die veranderingen is cruciaal voor hun welzijn. Helaas is dit lang niet alle tieners momenteel gegeven, waardoor ongelijkheden gedijen. Bestaande programma’s richten zich vaak op de veerkracht van de tiener zelf. In dit project hanteren wij een systeem aanpak waarbij we onderzoeken hoe gemeenten samen met belangrijke actoren in het leven van tieners, zoals ouders, school, (welzijns- en zorg)professionals, beleidsmakers, én tieners zélf, kunnen komen tot een systeem met collectieve veerkracht en capaciteit, dat het mogelijk maakt dat alle tieners gedijen en gelukkig opgroeien.