Thriving Teens: a whole systems approach to benefit teens’ mental wellbeing
De mentale gezondheid van preadolescenten (9-12 jaar) staat onder druk. In Thriving Teens gebruiken we een systeembenadering waarin we onderzoeken hoe gemeenten, samen met belangrijke actoren in het leven van jonge tieners, zoals ouders, scholen, (welzijns- en zorg)professionals, beleidsmakers en de tieners zelf, een systeem van collectieve veerkracht en capaciteit kunnen creëren dat al onze jonge tieners in staat stelt om te gedijen (‘thriven’) en gelukkiger en gezonder op te groeien.
Doel
Het doel van de Thriving Teens-aanpak is het verbeteren van collectieve veerkracht van preadolescenten van 9 tot 12 jaar, zodat zij in staat worden gesteld om te gedijen en gelukkiger en gezonder op te groeien.
Aanpak/werkwijze
Om dit te bereiken, doorlopen we vier stappen:
- Inzicht in de systeemdynamieken die het mentaal welbevinden van jonge tieners (9-12 jaar) beïnvloeden, aan de hand van een causal loop diagram.
- Het in kaart brengen van het netwerk van actoren die invloed hebben op het systeem, en hoe zij samenwerken, door middel van sociale netwerkanalyse.
- Het ontwikkelen van acties die binnen het systeem kunnen worden geïmplementeerd in co-creatie met tieners, ouders, professionals en beleidsmakers
- Het implementeren en evalueren van acties in de praktijk om de collectieve veerkracht rond preadolescenten te vergroten.
Samenwerkingspartners
Om collectieve veerkracht te bereiken, richt Thriving Teens zich op het veranderen van de omgeving waarin tieners opgroeien, zodat elke tiener een gelijke kans krijgt om te gedijen (‘thriven’). Samenwerking staat centraal, en vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam bundelen we de krachten met instellingen zoals de gemeente Amsterdam, GGD Amsterdam, Amsterdam UMC, het Nederlands Jeugdinstituut, MIND en de Ouder- en Kindteams, die allemaal willen bijdragen aan positieve verandering.
(Verwachte) resultaten
- Een causaal loop diagram die de systeem dynamieken onderliggend aan het mentaal welbevinden van preadolescenten weergeeft
- Een overzicht van aanknopingspunten en relevante actoren die invloed hebben op het systeem
- Een pakket aan ge-co-creëerde acties die binnen het systeem kunnen worden geïmplementeerd