Tinkering supervision, patient safety and quality of care in general practice and elderly care medicine residency training
Opleiden en patiëntveiligheid in het verpleeghuis en in de huisartspraktijk
In dit project staat het leren op de werkplek van artsen in opleiding tot specialist ouderengeneeskunde of huisarts (AIOS) centraal. Artsen in opleiding moeten de ruimte krijgen om ervaring op te doen, zelfstandig beslissingen te nemen en soms ook fouten te maken. Maar hoe verhoudt zich dit tot de kwaliteit van zorg voor patiënten en, specifieker, tot patiëntveiligheid? Wanneer mag en kun je zelfstandig handelen als AIOS? Hoe besluit je als AIOS of het nodig is om begeleiding te vragen? En hoe weet je als opleider wat je verantwoord kunt overlaten aan de AIOS?
Doel
In dit project richten we ons, met behulp van vooral kwalitatief onderzoek, op de vraag hoe het leren van AIOS en patiëntveiligheid zich tot elkaar verhouden in de specifieke context van het verpleeghuis en de huisartspraktijk.
Verwachte opbrengst
Dit zal leiden tot de ontwikkeling van een nieuw opleidingsmodel, dat verder richting zal geven aan het verbeteren van leren en begeleiden op de werkplek.