Together for evident evidence: How GP supervisors and trainees learn informally and collaboratively to consider best evidence, patients’ preferences and clinical expertise, and how to support and enhance this in the GP workplace
Samen leren in de huisartspraktijk
Huisartsen in opleiding (aios) leren het vak door stage te lopen bij een ervaren huisarts, de opleider. Hoe leren de opleider en de aios samen (informeel) om bewijs, voorkeuren van de patiënt en de eigen expertise als clinicus combineren? En hoe kan dit beter?
Doel en werkwijze
Hiervoor doen we onderbouwde voorstellen die helpen om het samen leren van aios en opleiders op de werkplek te verbeteren. Consulten en leergesprekken werden geanalyseerd en besproken met de aios en opleiders in Nederland en België. Daarnaast vonden focusgroepen plaats.
Resultaten
Huisartsen van de toekomst kunnen nu, naast de eerste 3 stappen van Evidence Based Medicine (EBM): vragen, zoeken en beoordelen van literatuur, ook leren om bewijs in de klinische praktijk te gebruiken. Om het leren van EBM op de werkvloer te verbeteren moet gedacht worden aan formeel onderwijs én aan impliciet leren.
Opleiders én aios kunnen goed van elkaar leren tijdens leergesprekken en tijdens observaties van elkaars consulten op de werkplek. Het is aan te bevelen om expliciete leermomenten te creëren waarin EBM beslissingen worden besproken. Daardoor verkrijgen aios en supervisor gedeelde mentale modellen. Bovendien kunnen dergelijke discussies nuttig zijn om doorgaans onuitgesproken kennis te expliciteren, waar aios en supervisor beiden van profiteren.
Interview
Hoe kunnen huisartsen (in opleiding) kennis uit richtlijnen en literatuur goed combineren met hun klinische expertise en de wensen van de patiënt? Lees de observaties en tips van arts-onderzoeker Lisanne Welink.
Artikelen
Producten
Auteur: Welink, L. S., De Groot, E., Pype, P., Van Roy, K., Van Den Wittenboer, I. D., Bartelink, M. -. E. L., & Damoiseaux, R. A. M. J. (2020).
Magazine: BMC Medical Education
Begin- en eindpagina: 1-10
Link: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-020-02051-2
Auteur: Lisanne Welink
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 475-475
Auteur: Welink, L., De Groot, E., Damoiseaux, R., & Bartelink, M.
Magazine: BMJ Evidence-Based Medicine
Begin- en eindpagina: 1-10
Link: https://ebm.bmj.com/content/early/2021/01/28/bmjebm-2020-111383
Auteur: Welink, L. S., de Groot, E., Bartelink, M. -. E. L., Van Roy, K., Damoiseaux, R. A. M. J., & Pype, P.
Magazine: Teaching and Learning in Medicine
Begin- en eindpagina: 1-8
Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33356617/
Auteur: Welink, L., Van Roy, K., Damoiseaux, R., Suijker, H., Pype, P., de Groot, E., & Bartelink, M. E. L.
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 27-30
Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s12445-020-0907-z
Auteur: Welink, L. S., Van Roy, K., Damoiseaux, R. A. M. J., Suijker, H. A., Pype, P., De Groot, E., & Bartelink, M. -. E. L.
Magazine: BMC Family Practice
Begin- en eindpagina: 1-10
Link: https://bmcfampract.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12875-019-1073-x.pdf