Mobiele menu

Together for evident evidence: How GP supervisors and trainees learn informally and collaboratively to consider best evidence, patients’ preferences and clinical expertise, and how to support and enhance this in the GP workplace

Samen leren in de huisartspraktijk

Huisartsen in opleiding (aios) leren het vak door stage te lopen bij een ervaren huisarts, de opleider. Hoe leren de opleider en de aios samen (informeel) om bewijs, voorkeuren van de patiënt en de eigen expertise als clinicus combineren? En hoe kan dit beter?

Doel en werkwijze

Hiervoor doen we onderbouwde voorstellen die helpen om het samen leren van aios en opleiders op de werkplek te verbeteren. Consulten en leergesprekken werden geanalyseerd en besproken met de aios en opleiders in Nederland en België. Daarnaast vonden focusgroepen plaats.

Resultaten

Huisartsen van de toekomst kunnen nu, naast de eerste 3 stappen van Evidence Based Medicine (EBM): vragen, zoeken en beoordelen van literatuur, ook leren om bewijs in de klinische praktijk te gebruiken. Om het leren van EBM op de werkvloer te verbeteren moet gedacht worden aan formeel onderwijs én aan impliciet leren.

Opleiders én aios kunnen goed van elkaar leren tijdens leergesprekken en tijdens observaties van elkaars consulten op de werkplek. Het is aan te bevelen om expliciete leermomenten te creëren waarin EBM beslissingen worden besproken.  Daardoor verkrijgen aios en supervisor gedeelde mentale modellen. Bovendien kunnen dergelijke discussies nuttig zijn om doorgaans onuitgesproken kennis te expliciteren, waar aios en supervisor beiden van profiteren.

Producten

Titel: GP trainees' perceptions on learning EBM using conversations in the workplace: A video-stimulated interview study.
Auteur: Welink, L. S., De Groot, E., Pype, P., Van Roy, K., Van Den Wittenboer, I. D., Bartelink, M. -. E. L., & Damoiseaux, R. A. M. J. (2020).
Magazine: BMC Medical Education
Begin- en eindpagina: 1-10
Link: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-020-02051-2
Titel: Leren van evidence-based besluitvorming
Auteur: Lisanne Welink
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 475-475
Titel: Educational strategies to enhance EBM teaching and learning in the workplace: A focus group study.
Auteur: Welink, L., De Groot, E., Damoiseaux, R., & Bartelink, M.
Magazine: BMJ Evidence-Based Medicine
Begin- en eindpagina: 1-10
Link: https://ebm.bmj.com/content/early/2021/01/28/bmjebm-2020-111383
Titel: Learning conversations with trainees: An undervalued but useful EBM learning opportunity for clinical supervisors.
Auteur: Welink, L. S., de Groot, E., Bartelink, M. -. E. L., Van Roy, K., Damoiseaux, R. A. M. J., & Pype, P.
Magazine: Teaching and Learning in Medicine
Begin- en eindpagina: 1-8
Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33356617/
Titel: EBM leren toepassen door observatie, werkt dat?
Auteur: Welink, L., Van Roy, K., Damoiseaux, R., Suijker, H., Pype, P., de Groot, E., & Bartelink, M. E. L.
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 27-30
Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s12445-020-0907-z
Titel: Applying evidence-based medicine in general practice: A video-stimulated interview study on workplace-based observation.
Auteur: Welink, L. S., Van Roy, K., Damoiseaux, R. A. M. J., Suijker, H. A., Pype, P., De Groot, E., & Bartelink, M. -. E. L.
Magazine: BMC Family Practice
Begin- en eindpagina: 1-10
Link: https://bmcfampract.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/s12875-019-1073-x.pdf

Kenmerken

Projectnummer:
839130005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2022
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. M.E.L. Bartelink
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Utrecht
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.