Understanding socioeconomic inequalities in educational achievement, mental health and risk taking behaviour from birth to adolescence: the role of family, school and neighbourhood characteristics
Vraagstuk
In Nederland bestaan sociaaleconomische verschillen in levensverwachting, chronische aandoeningen en ongezond gedrag. In dit project was het uitgangspunt dat deze verschillen kleiner kunnen worden als kinderen op jonge leeftijd een optimale cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling doormaken. Dit kan zowel gunstig zijn voor het uiteindelijk behaalde opleidingsniveau, als voor gezond gedrag in de puberteit. De omstandigheden waarin kinderen van ouders uit lagere en hogere sociaaleconomische groepen opgroeien (thuis, op school en in de buurt) kunnen verschillen, en mogelijk zo bijdragen aan het ontstaan van sociaaleconomische verschillen in cognitieve en sociaaleconomische ontwikkeling.
Onderzoek
In dit project werd onderzocht in hoeverre deze omstandigheden bij hebben gedragen aan het ontstaan van sociaaleconomische verschillen in cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor werden gegevens geanalyseerd van twee grote bestaande onderzoeken, de “Generation R studie”, en het “Als ik later groot ben project”.