Mobiele menu

Understanding socioeconomic inequalities in educational achievement, mental health and risk taking behaviour from birth to adolescence: the role of family, school and neighbourhood characteristics

Vraagstuk

In Nederland bestaan sociaaleconomische verschillen in levensverwachting, chronische aandoeningen en ongezond gedrag. In dit project was het uitgangspunt dat deze verschillen kleiner kunnen worden als kinderen op jonge leeftijd een optimale cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling doormaken. Dit kan zowel gunstig zijn voor het uiteindelijk behaalde opleidingsniveau, als voor gezond gedrag in de puberteit.  De omstandigheden waarin kinderen van ouders uit lagere en hogere sociaaleconomische groepen opgroeien (thuis, op school  en in de buurt) kunnen verschillen, en mogelijk zo bijdragen aan het ontstaan van sociaaleconomische verschillen in cognitieve en sociaaleconomische ontwikkeling.

Onderzoek

In dit project werd onderzocht in hoeverre deze omstandigheden bij hebben gedragen aan het ontstaan van sociaaleconomische verschillen in cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor werden gegevens geanalyseerd van twee grote bestaande onderzoeken, de “Generation R studie”, en het  “Als ik later groot ben project”.

Afbeelding
spotify

Podcast

Luister naar een gesprek met wetenschappers Nil Horoz, Marieke Buil en Tanja Houweling over sociaal-economische ongelijkheid en de ontwikkeling van kinderen.

Producten

Kenmerken

Projectnummer:
531003013
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2023
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
prof. dr. FJ van Lenthe PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus Medisch Centrum
Afbeelding
Kennisbundel gezonde wijk

In de kennisbundel Gezond leven in gemeente en regio vindt u een selectie van de meest bruikbare kennis uit onderzoek naar gezondheidsaanpakken in de wijk voor gemeenten en GGD’en. In ruim 4 jaar is de kennis opgedaan in 35 projecten, met subsidie uit ons Preventieprogramma.