Mobiele menu

Using a combined Centering Pregnancy/ social network (“Tupperware”) strategy as a means to promote integrated maternal and perinatal care among vulnerable populations

Toekomstige ouders bereiken met Centering Pregnancy- en Tupperware-strategie

Vraagstuk

Het is lastig toekomstige ouders tijdig te bereiken en hen over pre-/interconceptie te informeren zodat zwangerschapsrisico’s verminderd kunnen worden. In dit project onderzoeken we een community/netwerk strategie om integrale geboortezorg rondom pre- en interconceptiezorg te verbeteren.

Onderzoek en verwachte uitkomst

We starten vanuit Centering Pregnancy (CP) groepen. CP groepen zijn groepsconsulten voor zwangere vrouwen. Leden van de CP-groep blijven elkaar vaak ontmoeten na de zwangerschap. CP bestaat uit 10 groepssessies. Het project zal bestaan uit een extra (11e) CP-vergadering na de geboorte. Deze bijeenkomst biedt extra gelegenheid voor integrale geboortezorg. Tevens kunnen CP-groepsleden ((toekomstige) ouders) uit hun eigen netwerk te nodigen voor deze uitgebreide CP-bijeenkomst, waardoor het bereik wordt vergroot voor toekomstige ouders die anders waarschijnlijk niet aanwezig zouden zijn. Het project moet bijdragen aan (1) een beter bereik van toekomstige ouders, (2) integrale geboortezorg.

Meer over preconceptiezorg

Producten

Titel: Combining Tupperware Party Strategy and Centering-based group antenatal care to implement preconception care: Does it work?
Auteur: Zeena Harakeh, Suze Jans, Pepijn van Empelen, Ellian Lebbink, & Marlies Rijnders
Titel: Handleiding voor een sessie over preconceptie in een Centeringgroep bijeenkomst.
Titel: Sociale kaart voor informatie en advies over integrale zorg.
Titel: Set van 90 ontwikkelingskaarten die gebruikt worden in combinatie met de Centering slang (tijdslijn 1e 1000 dagen)

Kenmerken

Projectnummer:
543003113
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. P van Empelen
Verantwoordelijke organisatie:
TNO