Using a combined Centering Pregnancy/ social network (“Tupperware”) strategy as a means to promote integrated maternal and perinatal care among vulnerable populations
Toekomstige ouders bereiken met Centering Pregnancy- en Tupperware-strategie
Vraagstuk
Het is lastig toekomstige ouders tijdig te bereiken en hen over pre-/interconceptie te informeren zodat zwangerschapsrisico’s verminderd kunnen worden. In dit project onderzoeken we een community/netwerk strategie om integrale geboortezorg rondom pre- en interconceptiezorg te verbeteren.
Onderzoek en verwachte uitkomst
We starten vanuit Centering Pregnancy (CP) groepen. CP groepen zijn groepsconsulten voor zwangere vrouwen. Leden van de CP-groep blijven elkaar vaak ontmoeten na de zwangerschap. CP bestaat uit 10 groepssessies. Het project zal bestaan uit een extra (11e) CP-vergadering na de geboorte. Deze bijeenkomst biedt extra gelegenheid voor integrale geboortezorg. Tevens kunnen CP-groepsleden ((toekomstige) ouders) uit hun eigen netwerk te nodigen voor deze uitgebreide CP-bijeenkomst, waardoor het bereik wordt vergroot voor toekomstige ouders die anders waarschijnlijk niet aanwezig zouden zijn. Het project moet bijdragen aan (1) een beter bereik van toekomstige ouders, (2) integrale geboortezorg.
Producten
Auteur: Zeena Harakeh, Suze Jans, Pepijn van Empelen, Ellian Lebbink, & Marlies Rijnders