Mobiele menu

Van Reel to Real: Interactieve dramalijnen

Wat gebeurt er als ik nee zeg? In dit project krijgen jongeren antwoord op deze vraag. Reel to Real is een digitaal lespakket voor MBO leerlingen van 15-19 jaar. Het doel is seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken. Reel to Real wil zeggen: van verbeelding (filmreel) naar realiteit (real). Het pakket bestaat uit drie interactieve dramalijnen, waarbij de personages te maken krijgen met verschillende vormen van grensoverschrijdend seksueel gedrag. Jongeren kunnen het vervolg van het verhaal veranderen. Doordat ze oefenen met verschillende uitkomsten van keuzes en de consequenties van verschillende soorten gedrag, ontwikkelen zij vaardigheden om voor zichzelf op te komen. Ook leren zij beter hun grenzen aan te geven en grenzen van anderen te herkennen.

Verslagen


Eindverslag

De doelstelling van de interventie Reel to Real is het onder lager opgeleide en allochtone jongeren (15-19 jaar) aan de hand van interactieve gedramatiseerde scènes bespreekbaar maken van grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang en het laten zien en aanreiken van handelingsalternatieven. De (werk) titel van het project Reel to Real (zie ook subsidieaanvraag). verwijst naar de overstap van verbeelding (filmreel) naar werkelijkheid (reality). Jongeren vonden deze (werk)titel echter niet voldoende aansprekend. Om die reden is (op basis van de pretest) voor de naam UP2U (Up to You) gekozen. In het hiernavolgende wordt derhalve de term UP2U gehanteerd

In UP2U worden interactieve digitale dramalijnen ontwikkeld rondom het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag en seksuele dwang. De kijker kan kiezen uit verschillende dramalijnen waarin wordt aangegeven hoe de personages met de verschillende situaties omgaan. De verschillende situaties en daaraan gekoppelde handelingsalternatieven vormen een beslissingsboom. Door het hanteren van een beslissingsmatrix kunnen jongeren oefenen met verschillende uitkomsten van een situatie en de consequenties van verschillende soorten gedrag. Belangrijke uitgangspunten van UP2U zijn: (1) de leefwereld van jongeren staat centraal; (2) jongeren kunnen zelf keuzen maken er (3) er worden gedragsalternatieven getoond en uitgewerkt

UP2U vindt haar theoretische basis in de Entertainment-Education (EE) strategie. Bij de EE-strategie gaat het om het bewust integreren van communicatieboodschappen in populaire media (Bouman, 1999). Het doel hiervan is het bevorderen van verschillende stadia van prosociale gedragsverandering (in dit geval het op de agenda zetten van grensoverschrijdend seksueel gedrag, het met elkaar over deze thema’s praten en het stimuleren van actief zoekgedrag naar meer informatie). Uitgangspunt in UP2U is dat jongeren ervaring kunnen op doen door middel van plaatsvervangend leren (vicarious learning). Plaatsvervangend leren via rolmodellen is een goede manier om te oefenen met het aanvoelen en aangeven van eigen grenzen en het respecteren van de grenzen van anderen (Social Cognitive Theory, Bandura, 1986).

UP2U is bedoeld als aanvulling en verdieping op bestaande interventies. De losse modulaire dramalijnen (videobestanden) kunnen worden ingezet in trainingen en binnen een digitale leeromgeving.
Het project is een initiatief van het Centrum Media & Gezondheid en gerealiseerd in samenwerking met producent Bosch Film en de inhoudelijke partners Soa Aids Nederland, Rutgers WPF en GGD Rotterdam-Rijnmond.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
124290006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2012
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. M.P.A. Bouman
Verantwoordelijke organisatie:
Centrum Media en Gezondheid