Verbreden en verdiepen van WijkLink naar het sociaal domein en de langdurige ouderenzorg
WijkLink is hét (digitale) ‘leernetwerk’ wijkverpleging van Oost Nederland. WijkLink bestaat op 1 oktober 2018 uit ruim 1600 actieve deelnemers: intra- en extramuraal werkende, hbo- en mbo-opgeleide verpleegkundigen en verzorgenden en mbo- en hbo-docenten van 21 zorginstellingen en 4 scholen.
Inspelen op de behoefte
Binnen een leernetwerk worden ervaringen, kennis, vragen, dilemma’s en goede voorbeelden opgehaald, gebundeld en gedeeld. WijkLink speelt in op de behoefte aan een krachtige online leeromgeving. Dit kan voor de organisatie en medewerkers waardevol zijn en bijdragen aan kwaliteitsverbetering.
Hoofddoel
Het hoofddoel van dit project is meer verschillende soorten professionals en ouderen met elkaar te laten leren en het versterken van het informele leren tussen de bestaande en nieuwe deelnemers van WijkLink, gericht op verbeteren van de integrale ouderenzorg en interdisciplinaire samenwerking in de wijk, ten einde deze ouderen in staat te stellen op een goede en veilige manier langer thuis te wonen.
Producten
Auteur: Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/tdm5zjk
Auteur: WijkLink, Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/4x6cu6uy
Auteur: WijkLink - Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://www.wijklink.nl/evaluatie-juni-2020/
Auteur: Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/tgehy3e
Auteur: WijkLink - Dorine Koopman- van den Berg
Link: https://tinyurl.com/m2yubuen
Auteur: WijkLink - Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/df43utyk
Auteur: Saxion
Auteur: Saxion
Auteur: D.J.E.M. Koopman- van den Berg
Auteur: D.J.E.M. Koopman-van den Berg
Verslagen
Eindverslag
WijkLink is hét (digitale) ‘leernetwerk’ wijkverpleging van Oost Nederland. WijkLink bestond op 1 oktober 2018 uit ruim 1600 actieve deelnemers: intra- en extramuraal werkende, hbo- en mbo-opgeleide verpleegkundigen en verzorgenden en mbo- en hbo-docenten van 21 zorginstellingen en 4 scholen. Op 1 maart 2021 waren dit er 2964.
In dit project is WijkLink uitgegroeid tot een leernetwerk waaraan ook professionals uit het sociaal domein deelnemen. De samenwerking vindt nog wel vooral plaats in kleinere samenwerkingsverbanden waarin de samenwerking met de Werkplaats Sociaal Domein Twente en de opleiding Social Work een grote rol speelt.
Inhoudelijk lag de focus op het verbeteren van de integrale ouderenzorg en interdisciplinaire samenwerking in de wijk. Er was veel aandacht voor het thema eenzaamheid, mede onder invloed van de Coronacrisis. Er is door studenten onderzoek gedaan naar eenzaamheid onder ouderen met als product een VR-toepassing over gericht op de beleving van eenzaamheid.
In dit project wordt onderzocht hoe het leernetwerk WijkLink kan worden verbreed naar het sociaal domein zodat professionals uit social work en zorg en ouderen met elkaar kunnen leren. Het hoofddoel is ouderen in staat te stellen op een goede en veilige manier langer thuis te wonen.
In het eerste jaar van het project is de samenwerking gezocht met de Werkplaats Sociaal Domein (WSD) Twente. De WSD Twente is een kennisnetwerk dat staat voor het versterken van een samenleving waar iedereen ertoe doet en een optimale zelfredzaamheid en kwaliteit van leven kent. De WSD Twente wil de sociale- en zorgprofessional zodanig ondersteunen en toerusten dat bestaande kennis behouden blijft en nieuwe kennis wordt ontwikkeld, waarna deze beide worden gedeeld. De WSD gaat ervan uit dat ze in gezamenlijkheid kracht kunnen maken om oplossingen te vinden voor de sociale (transformatie) vraagstukken die op ons af komen. Deze doelstelling sluit aan bij de doelstelling van het leernetwerk WijkLink en bij het uitgangspunt om zo veel als mogelijk aan te sluiten bij reeds bestaande (kennis-/leer-) netwerken.
De WSD en WijkLink vinden elkaar in ieder geval op een drietal thema’s:
• Eenzaamheid
• Verward gedrag
• Samenwerken in de wijk
Voor de inhoudelijke verdieping van het leernetwerk richten we ons in eerste instantie op bovenstaande thema's. Om goed in te kunnen schatten aan welke inhoudelijke verdieping behoefte is gaan studenten social work en verpleegkunde het komende half jaar een aantal patient journeys uitwerken.
Naast de samenwerking met de (partners) van de WSD Twente zijn er gesprekken gaande met het maatschappelijke zorgcollege van het ROC van Twente om te onderzoeken welke rol het leernetwerk kan spelen bij een betere samenwerking tussen de scholen.