Mobiele menu

Vervolg Kenniswerkplaats Tienplus 2011-2013

Opvoedvoorzieningen zijn bedoeld voor alle ouders en kinderen. Toch ervaren veel laagopgeleide en migrantenouders een afstand tot deze opvoedvoorzieningen. Kenniswerkplaats Tienplus is een samenwerkingsverband tussen kennis-, beleid-, praktijk, onderwijs,- en zelforganisaties. Het doel is om het bereik en de effectiviteit van (opvoedings)ondersteuning te verbeteren en bij te dragen aan een positief opvoedingsklimaat. De Kenniswerkplaats Tienplus bestaat sinds 2008 en werkt sindsdien onder andere aan onderzoek rondom de thema’s School als vindplaats, Triple P divers, De verbinding tussen migrantenorganisaties en reguliere organisaties en Diversiteit in pedagogische opleidingen binnen het hoger beroepsonderwijs en de universiteit. Op verzoek van DMO brachten wij bovendien een advies uit over de inrichting van de pedagogische infrastructuur van Amsterdam.
In de vervolgfase (december 2011-december 2013) zetten we de kennisinfrastructuur voort. Bovendien richten we ons op verdieping van de kennis en resultaten die we in de eerdere projectperiode hebben opgedaan en op verspreiding naar andere regio’s. Ook de implementatie en borging van kennis en resultaten in beleid, praktijk, opleidingen en wetenschap krijgen ruim aandacht.

Producten

Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Amsterdam: Kenniswerkplaats Tienplus, Hogeschool Inholland
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Essay: Invloed op radicale jeugd. Goed contact met ouders maakt mild.
Auteur: Van Bergen, D., & Pels, T.
Magazine: Jeugd en Co
Titel: Utrecht/Amsterdam: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus/Trias Pedagogica
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut.
Titel: Migrantenouders beter ondersteund.
Auteur: Distelbrink, M., Mehraz, A. en Aarts, W.
Magazine: Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen
Titel: Den Haag: ZonMw
Titel: Pedagogen nieuwe stijl: breder leren kijken.
Auteur: Heerebeek, M. van, Knippels, V., & Naber, P.M.
Magazine: Pedagogiek in Praktijk
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Utrecht: Verwey-Jonker Instituut/Kenniswerkplaats Tienplus.
Titel: Utrecht : Verwey-Jonker Instituut.
Titel: Amsterdam: Kenniswerkplaats Tienplus, Hogeschool Inholland
Titel: Evidence en meerwaarde van Triple P
Titel: Het opleiden van diversiteitsensitieve pedagogen aan de VU.
Titel: Interview Trees Pels
Titel: Parool, artikel ‘De hulp aan alleenstaande moeders is te versnipperd’
Titel: interview Trees Pels, artikel in PrePost over ‘Emotionele problemen van jongeren: wat kan de gemeente doen?’
Titel: ‘Hij komt altijd overal mee weg’ (over opvoeding hangjongeren van Marokkaanse afkomst)
Titel: Pleegzorg thema Diversiteit. “ Liever een dubbele loyaliteit dan de banden verbreken.”
Titel: Reframing cooperation. Challenges in overcoming the tension between professional services and voluntary migrant organizations providing parenting support.
Titel: Participatory research as space for new connections: Parenting support professionals and ethnic organizations reflecting on cooperation.
Titel: ‘Regie uit eigen handen geven is moeilijk’
Titel: Weblezing Bouwstenen voor gemeentelijk preventiebeleid
Titel: Drie vragen aan Trees Pels: Eigen kracht in de multi-etnische samenleving
Titel: Waarom ik geen strenge moeder ben (terwijl ik dat wel zou willen zijn)
Titel: Kenniswerkplaats Tienplus Amsterdam (obv interview met Trees Pels)
Titel: Weblezingen Seminar Opvoeden tot Sociale Verantwoordelijkheid
Titel: ‘Het is belangrijk dat scholen werken aan een nieuw wij’
Link: http://www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=13&messageID=8731
Titel: Blind Spots concerning the Role of Migrant Organisations in the Transforming Welfare State. Examples from the Netherlands.
Titel: Leefstijl: Marokkaanse meisjes zoeken de grenzen op. Rubriek ‘Heel diverse meisjes’ obv interview met Trees Pels.
Titel: Open brief aan de (nieuwe) minister van onderwijs.
Titel: De kracht van het jongerenwerk (werktitel)

Verslagen


Eindverslag

Kenniswerkplaats Tienplus is een academische werkplaats die zich in Amsterdam en omstreken inzet voor verhoging van bereik en effectiviteit van de zorg rondom jeugd en gezin van diverse afkomst. Daarbij besteedt Tienplus veel aandacht aan het leggen van verbindingen tussen informele en formele circuits, de professionalisering van beroepskrachten en kwaliteitsverbetering van interventies. Inmiddels is daar een belangrijk doel aan toegevoegd: de inhoudelijke ondersteuning van de transitie jeugd, waarbij gemeenten verantwoordelijk worden voor de gehele zorg voor de jeugd. In de Kenniswerkplaats Tienplus staat de interactie tussen wetenschappers, opleidingen, de gemeente, hulpverleningsinstellingen en zelforganisaties van burgers centraal. Onderzoek wordt afgestemd op bevindingen uit het veld, of problemen van beleidsmakers. Hierdoor zijn de onderzoeksresultaten relevant voor het werkveld en toepasbaar in de praktijk.

Kenmerken

Projectnummer:
159020001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2014
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J. Distelbrink
Verantwoordelijke organisatie:
Verwey-Jonker Instituut