Virtual Reality (VR) op de Spoedeisende Hulpafdeling
Met een Virtual Reality (VR) bril op, lijkt het alsof je ergens anders bent. Zo kun je dankzij een speciale computertechniek virtueel door de natuur of een museum wandelen. En dat terwijl je bijvoorbeeld gewoon thuis op een stoel zit.
Op de Spoedeisende Hulp (SEH) van Haaglanden Medisch Centrum (HMC) willen we de VR-bril invoeren om patiënten af te leiden. Ze hebben dan minder last van pijn en zijn minder bang als ze bijvoorbeeld een infuus krijgen.
Hoe pakken we het aan?
Eerst krijgen de verpleegkundig specialisten, artsen, verpleegkundigen en doktersassistenten van de SEH een training hoe ze VR kunnen gebruiken. Daarna gaan we VR gebruiken bij patiënten: zowel volwassenen als kinderen. We houden de ervaringen van onze patiënten en medewerkers met VR goed bij. Op basis hiervan schrijven we na 4 maanden een evaluatie.
Wat levert het op?
VR is na 4 maanden een vast onderdeel van de behandeling van patiënten die last hebben van pijn of angst.
Verslagen
Eindverslag
VR-bril op de Spoedeisende Hulp
Met een Virtual Reality (VR) bril op, lijkt het alsof je ergens anders bent. Zo kun je met een speciale computertechniek virtueel door de natuur wandelen of een spelletje doen.
Op de Spoedeisende Hulp (SEH) van Haaglanden Medisch Centrum (HMC) hebben we de VR-bril ingezet om patiënten af te leiden. Ze hebben dan minder last van pijn en zijn minder bang als ze bijvoorbeeld een infuus krijgen.
SEH-medewerkers hebben een training gehad. Daarna hebben we VR 4 maanden lang ingezet bij patiënten: zowel volwassenen als kinderen.
Bevindingen
De afleiding die de VR-bril geeft, verbetert de kwaliteit van de zorg. We gaan de komende 8 maanden verder kijken wanneer en bij wie de bril het beste helpt.
We merken dat we de VR-bril vaker zouden kunnen inzetten. Dit heeft te maken met tijd: tijd om je erin te verdiepen en tijd voor uitleg aan de patiënt. Terwijl er op de SEH meestal weinig tijd is door drukte. Daarom willen we meer mensen op de afdeling leren omgaan met VR.