Voorbij autonomie en taal - naar een Disability Studies' perspectief op dementie
Dit project ontwikkelt een Disablity Studies' perspectief op dementie. Het levert een theoretische bijdrage aan het denken over participatie van mensen met dementie als volwaardige burger (ofwel subject). Doorgaans wordt in het denken over wat een subject is nadruk gelegd op zelfbewustzijn, keuzevrijheid en autonomie van de persoon. De dementerende, die steeds afhankelijker wordt van zijn/haar omgeving, is hiervan uitgesloten. De onderzoekers betwijfelen echter of het subject tijdens het dementieproces onherroepelijk verloren gaat. Naast en tegenover de overheersende beeldvorming onderzoeken zij vernieuwende maatschappelijke praktijken waarin mensen met dementie in hun eigenheid worden benaderd, in plaats van als object van angst en eenzijdige zorg. De rol van mensen met dementie worden onderzocht in literatuur en film, clownerie, ondersteunende technologie en artistieke praktijken. Met een interactieve voorstelling voor het publiek van Alzheimer café's treedt het project ook buiten de gebaande academische paden om het denken over de dementerende als subject te stimuleren.
Link: http://www.brighton.ac.uk/sass/research/conferences/critical-care.php
Link: http://www.bbk.ac.uk/history/our-research/birkbeckpainproject/events
Link: http://www.mimakkus.nl/
Link: http://www.britsoc.co.uk/events/medsoc-annual-conference/programme.aspx
Link: http://www.agingstudies.eu/page/ENAS_Conference
Auteur: Ruud Hendriks
Magazine: Medische Antropologie
Auteur: RUUD HENDRIKS is Assistant Professor of Philosophy at the Faculty of Arts and Social Sciences, Maastricht University, the Netherlands, and a certified miMakkus clown. His research covers cultural perspectives on cognitive disabilities, autism spectrum disorder, and dementia in particular. His book Autistic Company is forthcoming at Rodopi (New York=Amsterdam). Address correspondence to Ruud Hendriks, Department of Philosophy, Faculty of Arts and Social Sciences, Maastricht University, PO Box 61
Magazine: Medical Anthropology: Cross-Cultural Studies in Health and Illness
Auteur: Aagje Swinnen
Magazine: Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie
Auteur: Dr. Aagje Swinnen
Magazine: The Gerontologist
Auteur: Dr. Aagje Swinnen
Magazine: Journal of Aging Studies
Link: http://disabilitystudies.nl/impressies-van-een-filmproject
Link: http://www.veranderingzien.nl
Er leven veel stigma’s als het gaat om mensen met dementie. Men ziet mensen met dementie als een gevaar dat ons land dreigt te overspoelen; er heerst angst voor de diagnose dementie als een vonnis dat een onherroepelijk leidt tot verlies van eigen identiteit en menselijke waardigheid.
Dergelijke beelden en retoriek hebben potentieel schadelijke gevolgen voor de manier waarop mensen met dementie worden gezien en bejegenend, en daarmee voor het zelfbeeld en welzijn van betrokken personen en hun naasten. Waakzaamheid is dus geboden, zeker als het om woorden gaat die we gemakkelijk zonder reflectie in de mond nemen en als ‘ervaringsdeskundigen’ ons niet meer kunnen tegenspreken, omdat de ziekte hun taalvermogen aantast.
Dit project beoogde bij te dragen aan nuancering van de bestaande beeldvorming en onderzocht hoe men mensen met dementie als subject kan blijven zien, in plaats van louter als object van angst en eenzijdige zorg. De onderzoekers keken naar dementie met de bril van geesteswetenschappen en onderzochten vernieuwende maatschappelijke praktijken waarin wordt geprobeerd om dicht bij de ervaring van mensen met dementie te komen.
Deelprojecten richtten zich op: (1) de representatie van de persoont met dementie in literatuur en film. Met behulp van de narratologische methode worden o.a. de documentaire film 'Mam' (Adelheid Roosen) en de film 'Welkåmm to Verona' (Suzanne Osten) geanalyseerd. (2) conceptuele analyse op basis van etnografisch veldonderzoek (met behulp van participerende observatie) bij miMakkus, een speciale vorm van clownerie voor mensen met ernstige dementie. (3) fenomenologische analyse van monitoringtechnieken voor kwetsbare ouderen in de thuissituatie (o.a. van het Zorg op Maat/Caring Home project). (4) etnografisch veldonderzoek naar diverse kunstpraktijken met mensen met dementie, waaronder de dramaproducties 'Billy Elliot' (Ivo van Meegen) en 'A Wunderful World' (Jos Spijkers) en een beeldende kunstproject, ‘Terugblikken met kunst’, van Ilse van Lieshout.
De onderzoekers participeerden en observeerden in deze praktijken en registreerden wat het met henzelf deed; zij maakten zo zelf deel uit van hun onderzoek. Hun vraag was welke specifieke gevoeligheid men in de onderzochte praktijken ontwikkelt voor de eigenheid van mensen met dementie: Op welke belichaamde, artistieke, materiële, virtuele, affectieve manieren worden mensen met dementie hier aan hun omgeving gerelateerd? Hoe bieden de speciale condities die worden gecreëerd hen een gelegenheid zich op hun manier te manifesteren? Hoe zien cognitief minder beladen manieren van 'stem geven’ eruit en wat kunnen we daarvan leren over de invulling van een ‘volwaardige’ rol voor mensen met dementie in de maatschappij?
Er vond ook kennisuitwisseling plaats met wetenschappelijke en maatschappelijke doelgroepen.
- Activiteiten gericht op academische partners omvatten oa. deelname aan workshops, presentaties op conferenties, en het voorbereiden en schrijven van wetenschappelijke publicaties. Hun werk legden leden van het projectteam voor aan vakgenoten in binnen- en buitenland, o.a. aan de internationale klankbordgroep en in okt 2011 aan een kritisch gehoor tijdens de European Network in Ageing Studies conferentie.
- M.b.v. artistiek bewerkte beelden uit het filmarchief van het Limburgs museum, beoogde het project in samenwerking met o.a. filmmaker Joël Rabijns, verpleeghuisbewoners in hun persoon-zijn te ondersteunen en te betrekken bij de instandhouding van cultureel erfgoed.
- Met de gesproken woordvoorstelling Geborgen in de Hartstreek (21-09-2012) trad het project buiten de gebaande academische paden om het denken over een dementievriendelijke samenleving te stimuleren bij mensen die als familie, mantelzorger of professioneel belangstelling hebben voor sociaal-culturele aspecten rond dementie. Het team informeert die doelgroep ook middels een bundel Nederlandstalige columns - Delen in dementie.
- Uitwisseling met beroepsbeoefenaren werkzaam met o
Het projectteam doet empirisch en conceptueel onderzoek naar vernieuwende maatschappelijke praktijken die een specifieke gevoeligheid ontwikkelen voor de eigenheid van mensen met dementie. De vraag is hoe die praktijken de dementerende tot zijn recht trachten te laten komen en wat dit betekent voor ons beeld van 'dementie.' Dit beeld wordt doorgaans overheerst door het idee dat het individuele zelf van de persoon die dementeert onherroepelijk verloren gaat met de teloorgang van diens cognitieve vermogens.
Het project beoogt bij te dragen aan nuancering van die beeldvorming en onderzoekt hoe men mensen met dementie als subject kan blijven zien in plaats van als object van angst en eenzijdige zorg. Daarbij gaan we voorbij aan de status van autonomie, cognitie en taal als exclusieve dragers van menselijke waardigheid. Op welke belichaamde, artistieke, materiële, virtuele, affectieve manieren zijn mensen met dementie in de onderzochte praktijken en vertogen aan hun omgeving gerelateerd? Hoe bieden de speciale condities die daar worden gecreëerd hen een gelegenheid zich op hun manier te manifesteren? Hoe zien cognitief minder beladen manieren van 'stem geven’ eruit en wat kunnen we daarvan leren over de invulling van een ‘volwaardige’ rol voor mensen met dementie in de maatschappij?
De rol van mensen met dementie wordt empirisch onderzocht in literatuur en film, clownerie, ondersteunende technologie en artistieke praktijken. De deelprojecten richten zich op:
(1) de representatie van het dementerende subject in literatuur en film. Met behulp van de narratologische methode worden o.a. de documentaire film 'Mam' (Adelheid Roosen) en de film 'Welkåmm to Verona' (Suzanne Osten) geanalyseerd.
(2) conceptuele analyse op basis van etnografisch veldonderzoek (met behulp van participerende observatie) bij miMakkus, een speciale vorm van clownerie voor mensen met ernstige dementie.
(3) fenomenologische analyse van monitoringtechnieken voor kwetsbare ouderen in de thuissituatie (o.a. van het Zorg op Maat/Caring Home project).
(4) etnografisch veldonderzoek naar diverse kunstpraktijken met dementerenden, waaronder de dramaproducties 'Billy Elliot; I can dance' (Ivo van Meegen) en 'A Wunderful World' (Jos Spijkers) en een beeldende kunstproject, ‘Terugblikken met kunst’, van Ilse van Lieshout.
De analyse bouwt voort op eerder onderzoek naar de ervaring van mensen met dementie en de invloed hierop van de psychosociale omgeving, inzichten vanuit disability en age(ing) studies, vanuit de antropologie van gezondheid en ziekte, en techniekonderzoek, maar ook op de fenomenologie van het lichaam, de narratologie, en andere geesteswetenschappelijke benaderingen. Daarnaast wordt de interpretatie gevoed door initiatieven in binnen- en buitenland op het raakvlak van dementie, kunst en literatuur, en technologie en design.
Er vindt kennisuitwisseling plaats met wetenschappelijke en maatschappelijke doelgroepen.
- Activiteiten gericht op academische partners omvatten o.a. deelname aan workshops, presentaties op conferenties, en de voorbereiding van wetenschappelijke publicaties. Voorlopige resultaten van hun werk leggen leden van het projectteam momenteel voor aan vakgenoten in binnen- en buitenland.
- Met een interactieve voorstelling voor het publiek van Alzheimer café’s treedt het project komend jaar ook buiten de gebaande academische paden om het denken over de dementerende als subject te stimuleren. Daarnaast beogen we de doelgroep van dementerenden en hun naasten te bereiken middels een samenwerkingsproject met het Limburgs Museum (Venlo) en het Alzheimer Centrum Limburg.
- Uitwisseling met beroepsbeoefenaren werkzaam met of voor mensen met dementie vindt o.a. plaats in de vorm van samenwerking met de Stichting Kunst en Dementie (casus 4), en bespreking van voorlopige analyses met de thuiszorgorganisaties waar het veldwerk plaatsvindt (die deze o.a. gebruiken t.b.v. aanscherping van het interne trainingsprogramma), deelname aan de gebruikersco