Voorstel onderzoek en ontwikkeling leiderschap verzorgenden
Verzorgend leiderschap is nieuw, maar hard nodig voor betere zorg en meer werkplezier. Hoe herkennen en stimuleren we leiderschap bij verzorgenden? ZonMw vroeg het Van Kleef Instituut om een verkennend onderzoek.
Resultaten
Verzorgend leiders nemen vooral positie in in de dagelijkse zorgverlening, bleek uit verhalen van experts en verzorgenden. Ze tonen lef en laten hun stem horen. Ze oefenen invloed uit op de cliëntenzorg, de zorgorganisatie en de vakontwikkeling van zichzelf en collega’s. Ze houden van hun vak en zijn er trots op verzorgende te zijn.
5 kansen om (nog meer) leiderschap te stimuleren bij verzorgenden:
- Zet het op de agenda en maak het bespreekbaar.
- Geef verzorgenden aandacht, ruimte en vertrouwen.
- Stimuleer voorlopers.
- Bescherm het vak (met een beschermde beroepstitel).
- Maak leiderschap expliciet in de opleiding.
Afbeelding
Projectleider Annemarie Klaassen vertelt in een interview meer over verzorgend leiderschap door en voor verzorgenden.
Download
Producten
Titel: Tools Verzorgend Leiderschap
Auteur: Annemarie Klaassen (VKI)
Auteur: Annemarie Klaassen (VKI)
Titel: Hoe kun je verzorgend leiderschap herkennenén stimuleren?
Auteur: Nelly Dijkstra, tekstschrijver TindAnnemarie Klaassen, VKIElvira Nijhof, VKI
Magazine: Onderwijs en gezondheidszorg
Auteur: Nelly Dijkstra, tekstschrijver TindAnnemarie Klaassen, VKIElvira Nijhof, VKI
Magazine: Onderwijs en gezondheidszorg
Titel: Praktijkonderzoek naar Verzorgend Leiderschap
Auteur: Nelly Dijkstra (Tind), Annemarie Klaassen (VKI), Elvira Nijhof (VKI),
Auteur: Nelly Dijkstra (Tind), Annemarie Klaassen (VKI), Elvira Nijhof (VKI),
Titel: Verkenning Verzorgend Leiderschap
Auteur: Annemarie Klaassen (VKI), Elvira Nijhof (VKI), Lausanne Mies (RVMO)
Auteur: Annemarie Klaassen (VKI), Elvira Nijhof (VKI), Lausanne Mies (RVMO)
Verslagen
Eindverslag
Project Verzorgend Leiderschap
Verzorgenden zijn als grootste groep zorgverleners onmisbaar in de ouderenzorg. Zij zijn van grote betekenis voor de cliënten, zorgorganisaties en de samenleving, maar voelen zich niet altijd (h)erkend en gehoord door collega’s, leidinggevenden, zorgorganisatie en de overheid. Bovendien zijn ze niet gewend positie in te nemen, mee te denken en te verwoorden wat nodig is. Hiermee zijn ze (te) vaak onzichtbaar. In ons onderzoek hebben we onderzocht wat verzorgenden nodig hebben om meer leiderschap te ontwikkelen in hun werkpraktijk. De onderzoeksvraag die centraal stond was:
"Wat houdt leiderschap bij verzorgenden in en hoe kan het gestimuleerd worden in de praktijk én in het onderwijs?"
Daarbij onderzochten we ook welke bestaande methodieken/tools al beschikbaar zijn voor verzorgenden, en wat verzorgenden nodig hebben om leiderschap te ontwikkelen.
We deden literatuuronderzoek en een praktijkonderzoek, dat bestond uit een storytellingonderzoek, rondetafelgesprekken en een leiderschapsscan. In het praktijkonderzoek zijn verzorgenden en experts betrokken.
Resultaat
Verzorgend leiders nemen vooral positie in in de dagelijkse zorgverlening. Ze tonen lef en laten hun stem horen. Ze oefenen invloed uit op de cliëntenzorg, de zorgorganisatie en de vakontwikkeling van zichzelf en collega’s. Ze houden van hun vak en zijn er trots op verzorgende te zijn.
Vijf kansen om (nog meer) leiderschap te stimuleren bij verzorgenden:
- Zet het op de agenda en maak het bespreekbaar.
- Geef verzorgenden aandacht, ruimte en vertrouwen.
- Stimuleer voorlopers.
- Bescherm het vak (met een beschermde beroepstitel).
- Maak leiderschap expliciet in de opleiding.
Benieuwd naar de praktijkvoorbeelden uit dit onderzoek? Download de publicatie via www.vki.nu.