Waarom wachten? (Kosten)effectiviteit van een online transdiagnostische therapie voor patiënten en hun naasten
De druk op de geestelijke gezondheidszorg is groot, met lange wachtlijsten tot gevolg. In dit project wordt de (kosten)effectiviteit van een online transdiagnostische positieve psychologie-interventie voor patiënten én hun naasten onderzocht. De interventie helpt patiënten hun krachten te benutten, wat leidt tot een afname van mentale klachten. Het aanbieden van dezelfde interventie aan naasten kan het herstel van patiënten verder bevorderen en tevens positieve effecten hebben voor naasten die zelf ook worstelen met klachten.
Doel
In dit project zal een transdiagnostische positieve psychologische e-Health-interventie (PPI) worden ontwikkeld. Het doel is om de (kosten)effectiviteit van de PPI voor patiënten én hun naasten tijdens de wachtlijstperiode voor een poliklinische psychologische behandeling te onderzoeken. Implementatie van een e-Health PPI tijdens de wachtlijstperiode kan mogelijk uitval tijdens de behandeling terugdringen en de behandelresultaten maximaliseren. Hierdoor kunnen gezondheidsgerelateerde maatschappelijke kosten afnemen, wat maakt dat dit mogelijk een kosteneffectieve strategie is in vergelijking met reguliere zorg.
Aanpak
Om gedetailleerde informatie te verkrijgen over de werkingsmechanismen en aanvaardbaarheid van de interventie door patiënten en naasten, zal er eerst een gevalsstudie (die herhaald wordt bij meerdere personen) uitgevoerd worden (onderzoek 1). Vervolgens zal een gerandomiseerde controlestudie (RCT) met drie condities opgezet worden om de (kosten)effectiviteit van de e-Health PPI op het algehele welzijn van patiënten (en hun naasten) te onderzoeken (onderzoek 2). In de RCT worden patiënten en naasten gerandomiseerd in een van de 3 condities:
- e-Health PPI-patiënt + behandeling;
- e-Health PPI-patiënt en naasten + behandeling;
- controleconditie (wachtlijst + behandeling).
Samenwerkingspartners
Dit onderzoek wordt door een consortium uitgevoerd, met als projectleider dr. Jantine Boselie van de Open Universiteit (OU). De andere betrokken partners zijn Universiteit Maastricht, Lionarons GGZ en Embloom. Lionarons GGZ is een kleinschalige klinische organisatie voor de ambulante geestelijke gezondheidszorg, die algemene basis- en gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg levert. Lionarons GGZ beschikt over meerdere vestigingen en voert maandelijks zo'n 120 patiënt-intakes uit. Bij het e-Health-platform Embloom werken zorg- en IT-professionals samen aan digitale toepassingen die de effectiviteit van de zorg vergroten. Zowel de OU als Embloom hebben ruime ervaring met het ontwikkelen en implementeren van e-Health-interventies.
Verwachte resultaten
We willen een bijdrage leveren aan vermindering van de wachtlijstproblematiek in de ggz. Een succesvolle wachtlijstinterventie kan mogelijk helpen om;
- de totale behandeltijd te verkorten, waardoor de therapeut eerder beschikbaar is voor andere patiënten;
- uitval te verminderen, waardoor inefficiëntie afneemt die tot verlenging van de wachttijd kan leiden;
- terugval te verminderen, waardoor de zorgvraag afneemt;
- de vraag naar verdere behandeling af te laten nemen, als de hulpvraag wordt opgelost na voltooiing van de wachtlijstinterventie.
Kortom, we verwachten dat een interventie tijdens de wachttijd de behandeluitkomsten maximaliseert en kosteneffectief is in vergelijking met reguliere zorg.