Mobiele menu

Welbevinden op School GGD regio IJsselland

Steeds meer jongeren ervaren hoge schooldruk en psychische klachten. Dit zorgt voor urgentie om op scholen te werken aan een gezonde en veilige leeromgeving. Het project Welbevinden op School richt zich op het bevorderen van een gezonde en veilige leeromgeving door een integrale aanpak. Dit houdt in dat we acties en maatregelen combineren die gericht zijn op de leerlingen, de groep, de thuisomgeving en de wijk. De successen en geleerde lessen van een pilot Welbevinden op School in de gemeente Hardenberg nemen we mee bij de regio brede implementatie van Welbevinden op School.

Doel

Het doel is dat alle V(S)O en MBO-scholen in IJsselland samen werken aan het verbeteren van het welbevinden van jongeren. We willen de samenwerking tussen scholen, gemeenten en de GGD versterken, zodat we duurzame verbeteringen kunnen realiseren. Scholen krijgen ondersteuning en handvatten om een omgeving te creëren waar jongeren gezond en gelukkig kunnen opgroeien.

Aanpak/werkwijze

1. Opstart en werving: We maken duidelijke afspraken met gemeenten en scholen over hun rol in het programma. Gemeenten helpen bij het creëren van draagvlak en het verbinden van partners.
2. Situatie in kaart brengen: We inventariseren welke hulpvragen er leven op scholen. Dit doen we met een checklist en door scholen te vragen naar onderwerpen waar ze aan willen werken. De Gezonde School Adviseur (GSA) maakt hier een actieplan van.
3. Begeleiding en bijeenkomsten: Na het maken van het actieplan begeleidt de GSA de scholen individueel. Daarnaast organiseert de GSA groepsbijeenkomsten voor kennisuitwisseling en samenwerking tussen scholen en met partners.
4. Evaluatie en borging: We evalueren regelmatig de voortgang en bespreken deze tijdens bijeenkomsten. Succesvolle elementen worden geïntegreerd in beleidsplannen van gemeenten en scholen, zodat het programma duurzaam wordt.

Samenwerkingspartners

Bij dit project werken V(S)O en MBO-scholen, gemeenten en de GGD samen. Deze samenwerking is belangrijk omdat het verschillende expertise en perspectieven bij elkaar brengt, wat nodig is voor een effectieve aanpak van het welbevinden van jongeren.

(Verwachte) resultaten

De samenwerking tussen scholen, gemeenten en GGD wordt versterkt om een duurzame verbetering van het welbevinden te realiseren. Ook worden scholen voorzien van handvatten om effectief in te zetten op mentale gezondheid, zodat zij een ondersteunende leeromgeving kunnen creëren waarin jongeren de kans krijgen om gezond en gelukkig op te groeien.

Kenmerken

Projectnummer:
10690022460020
Looptijd: 9%
Looptijd: 9 %
2025
2026
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
drs. A.L. Muis