Wereldmeiden
De MDT-reis
In dit project helpen meiden vluchtelingenmeiden bij hun inburgering in Nederland. Door samen te sporten en bewegen zorgen zij ervoor dat de nieuwkomers zich meer thuis voelen in Nederland.
Wereldmeiden start met een kennismakingsperiode van 10 weken waarin de MDT’ers en vluchtelingenmeiden samen 10 verschillende sporten uitproberen. Daarna kiezen de deelnemers een sport die ze samen met een MDT-maatje 10 weken lang bij een sportclub verder verkennen. Door samen te sporten leren de duo’s elkaar beter kennen. Deelnemers oefenen de taal en leren hoe de sport in Nederland is georganiseerd.
De MDT’ers kunnen ook zelf (sportieve) activiteiten organiseren voor de vluchtelingenmeiden en voor hen eventuele belemmeringen wegnemen om te gaan sporten. Denk aan het regelen van vervoer bijvoorbeeld. Of de organisatie van een sportkledingbeurs of een verwenmiddag. De meiden sluiten deze MDT-reis af met een zelf georganiseerde Cooling-down bijeenkomst. Meiden die eerst als deelnemer meedoen, kunnen in de volgende ronde meedoen als MDT-maatje.
Betekenis
- Voor de meiden
MDT-meiden helpen vluchtelingenmeiden bij het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. Tegelijkertijd werken ze ook aan hun eigen ontwikkeling en toekomst. Ze leren organiseren, samenwerken, gebruik maken van hun talenten en zich meer betrokken voelen bij de samenleving. Maar deze MDT gaat om veel meer: samen plezier hebben, fysiek en mentaal sterker worden en vriendschappen sluiten met meiden uit andere culturen. Daarnaast breiden de meiden hun netwerk uit. Zo vergroten zij hun toekomstperspectief. Met een spetterend eindfeest sluiten ze deze MDT af. Wie de hele MDT-reis goed heeft afgerond, ontvangt een certificaat. Dat staat goed op het cv.
- Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving
Dit project levert zelfstandige, weerbare meiden op die eigen keuzes kunnen maken en minder afhankelijk zijn van voorzieningen. Zij leren hoe belangrijk het is om zich voor elkaar in te zetten, en dat het heel leuk is om op te schieten met meiden uit andere culturen. Dat draagt bij aan een inclusieve samenleving waarbij mensen meer focussen op overeenkomsten dan op verschillen. Sportclubs profiteren van het inclusieve sportklimaat waardoor meer jongeren uit andere culturen zich aangetrokken voelen om lid te worden.
Doelgroep
Meiden van 14-28 jaar
Regio
Drenthe, Friesland, Overijssel, Groningen
Verslagen
Eindverslag
Wereldmeiden MDT In Wereldmeiden sporten Nederlandse meiden (buddy’s) een half jaar lang met vluchtelingenmeiden (deelnemers). 10 buddy’s en 10 deelnemers proberen als groep 10 weken lang verschillende sporten uit. Daarna kiezen deelnemers een sport die ze samen met hun buddy nog 10 weken lang mogen verkennen bij de club.
De buddy’s helpen de nieuwkomers bij alle uitdagingen die zij ervaren bij het sporten in Nederland. Al sportend leren ze elkaar kennen en elkaars leven en achtergrond kennen.
Wereldmeiden MDT draait medio 2023 in 10 provincies en op 40 locaties en heeft ruim 1.300 jongeren bereikt.
- Er ontstaan contacten tussen Nederlandse jongeren en jonge vluchtelingen.
- Jongeren staan meer open voor andere culturen.
- Buddy’s ervaren dat ze hebben bijgedragen aan de maatschappij.
- Deelnemers beheersen de Nederlandse taal beter. Hun zelfvertrouwen is gegroeid. Ze durven beter met andere jongeren Nederlands te praten, ook buiten het project.
- Voor professionals heeft het nieuwe samenwerkingspartners en sterkere netwerkstructuren opgeleverd.
Wereldmeiden MDT is erkend op het niveau Goed Onderbouwd en opgenomen in de database van effectieve interventies van RIVM en partners.
Het verhaal van buddy Romany
De eerste keer toen ik bij de sportschool stond, waar de sportactiviteit plaats zou vinden, vond ik het erg spannend. Ik heb geen ervaring met mensen met een vluchtelingen achtergrond en wist niet zo goed hoe ik mijzelf moest opstellen tegen over hen. En sowieso is nieuwe mensen ontmoeten altijd even spannend. Maar dat zenuwachtige gevoel vervaagde al vrij snel, toen ik de meiden ontmoette en merkte hoe lief en open zij waren. Zelf ben ik niet echt ‘het sportieve type’, maar omdat het zo’n leuke en gezellige groep is, gaat het mij allemaal makkelijk af. Ik heb elke week zin om weer met de meiden een nieuwe sport te proberen en te lachen om dingen die misgaan. Maar vooral ook elkaar aanmoedigen als iets goed gaat. Het is altijd een gezellige boel waar veel wordt gelachen en waar een positieve sfeer hangt.
Ik heb in de korte tijd dat ik dit doe al veel meer geleerd over de meiden en de doelgroep. Zoals dat je wat langzamer en duidelijker moet praten, dat je door middel van gebaren ook goed kan communiceren en dat het soms ook niet erg is als je iets niet begrijpt. Mijn leerdoel is dat ik erachter wil komen, waarmee ik de deelnemers echt kan helpen. Dus ik wil echt iets kunnen toevoegen en van waarde zijn voor hen. En ook wat meer durven. Soms merk ik dat ik mijzelf nog tegenhoud om dingen met ze te bespreken, omdat ik bang ben dat ze het niet begrijpen of dat ik het verkeerd verwoord. Maar juist door dingen te proberen en te durven kom je ook achter zaken en bouw je ook meer iets op. Ook vind ik de kerstactiviteit die ik samen met Tara (andere buddy) ga organiseren een mooi doel om naar toe te werken. Dat is toch iets anders dan wat we normaal doen en dan gaan we misschien op andere manier met elkaar om. Dus daar heb ik ook erg veel zin in.
Voor de rest hoop ik gewoon een toevoeging te kunnen zijn voor de groep en voor de meiden. Iemand waar ze naartoe kunnen en mee durven te communiceren als ze hulp nodig hebben. Niet alleen dat, maar vooral iemand waarmee ze kunnen lachen en plezier hebben, want dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait.
Romany, buddy in Rijssen
Buddy Zoë gaf de Eritrese Abigail een fantastische duikervaring
Zoë de Jong was afgelopen jaar MDT-er bij Wereldmeiden vanuit Scholengemeenschap Bogerman in Sneek. Het leek haar leuk om een nieuwe ervaring op te doen en ze wilde graag wat betekenen voor anderen. Zoë: ‘Ik heb nieuwe mensen leren kennen en het was altijd gezellig. We hebben de deelnemers geholpen met de Nederlandse taal en met het ontdekken van nieuwe activiteiten in Nederland. Na de Sportcarrousel ging Zoë met haar maatje naar de voetbalvereniging, maar dat bleek achteraf niet een goede keuze. Ze stapten over op badminton en dat beviel een stuk beter. Maar de allerleukste ervaring was het organiseren van een proefles duiken. Zelf duikt Zoë al een aantal jaren en vertelde hierover aan haar maatje Abigail. Dat wilde Abigail ook heel graag eens doen. Zoë regelde een proefles bij haar duikvereniging. De reactie van Abigail na een 3 meter duik: “Ik wil nog een keer, wat is dit leuk!” “Toen zijn we nog een keer naar beneden gegaan”, vertelt Zoë. “Abigail begreep alles, was niet bang en kon het ook goed. Het zou leuk voor haar zijn als ze lid kon worden van de duikvereniging. We gaan uitzoeken of we dit mogelijk kunnen maken met financiering vanuit het Jeugdfonds Sport en Cultuur.”
Zoë buddy in Sneek
Msgana wil Nederlands leren
Msgana is 13 jaar komt uit Eritrea en was direct enthousiast over Wereldmeiden in Drachten. “Ik vind sporten leuk en ik kan de Nederlandse taal beter te leren, door om te gaan met Nederlandse meiden”, motiveert ze haar deelname.
Tijdens de warming-up bijeenkomst leerden de meiden elkaar kennen, bijvoorbeeld met klimmen op een wand met kennismakingskaartjes. De meiden konden al klimmend de vragen op de kaartjes stellen en beantwoorden. Zo werd tegelijkertijd vertrouwen binnen de groep gecreëerd, want iedereen werd veilig naar boven begeleid door elkaar te zekeren.
Inmiddels zijn de meiden al langs geweest bij de tennis-, hockey-, honkbal-, atletiek- en squashclub. Én er was een sportief uitje naar Jumpstyle, waar gezellig gesprongen en gegeten werd. De deelnemers zijn al om drie uur vrij, maar wachten op het ISK tot de buddy’s ze om vier uur komen halen. “Geen probleem”, zegt Msgana, “het is leuk, dus daar wachten we graag op”.
Msgana, deelneemster in Drachten
- Jongeren leren in het project competenties die ze ook buiten het project goed kunnen inzetten, door coaching, organiseren van activiteiten, etc.;
- Nieuwe netwerken bieden jongeren meer toekomstperspectief, doordat ze zich via dit project in de kijker kunnen spelen;
- Zelfstandige jongeren, die in staat zijn eigen keuzes te maken en minder afhankelijk zijn van voorzieningen;
- Doordat jongeren een actieve rol hebben opgepakt, weten wat ze wat ze willen en hebben ze zelfvertrouwen gekregen. Impact op samenleving
- Een inclusieve (sport)samenleving, door actieve participatie van buddy's en statushouders;
- Inclusieve sportaanbieders, door gerichtheid op en betrokkenheid van jongeren en jonge statushouders;
- Meer interetnische vriendschappen en contacten, meer focus op verbinding tussen groepen jongeren door samen sporten en bewegen;
- Meer maatschappelijke participatie en betrokkenheid van jongeren, door actieve participatie van jongeren;
- Betere integratie van vluchtelingenjongeren in de Nederlandse sport/samenleving, door kennismaking met Nederlandse jongeren en deelname aan sporten bij de sportaanbieder