When the shopping gets tough, the tough train in virtual reality: a virtual reality approach to promote healthy grocery shopping
Projectomschrijving
Psychologische en lichamelijke verleidingen
Winkelend in supermarkten kies je vaak automatisch voor artikelen die je van tevoren niet had bedacht. Dat gebeurt op basis van externe verleidingen in de winkel (lekkere dingen voor je neus) en interne verleidingen in het lichaam (zoals honger). Kun je jezelf vooraf trainen om gezonde keuzes te maken terwijl je wordt verleid?
Verleidingen weerstaan met virtual reality
Dr. De Bruijn (UvA) heeft daar – samen met een interdisciplinair team - iets op bedacht. Met een virtuele trainingsomgeving op een mobiele telefoon laat hij mensen in een hongerige of verzadigde toestand in een virtual reality omgeving boodschappen doen en traint hen om in deze levensechte omgeving de externe afleidingen te weerstaan.
De onderzoekers dachten bij aanvang van het onderzoek dat juist de mensen die getraind werden in de meest verleidelijke situaties – dus met honger en veel lekkere dingen voor de neus - het beste in staat zijn gezonde producten te kopen, zowel in een zeer realistische virtuele supermarkt als in het echte dagelijkse leven.
Trainen met virtual reality heeft zin!
Uit het onderzoek blijkt inderdaad dat een dergelijke virtual reality training op mobiele telefoons een haalbare manier is om mensen te trainen om ongezonde afleidingen in supermarkten te negeren of te vermijden. Dit heeft vervolgens gevolgen voor virtuele aankopen van etenswaren: mensen die getraind zijn om ongezonde producten te vermijden, kopen inderdaad meer gezonde etenswaren in een virtuele supermarkt, ook als ze in de verleiding worden gebracht met lekkere maar ongezonde producten.