Zichtbare Schakel in Leerdam-West
De wijk Leerdam-West bestaat voor 32,1% uit niet-westerse allochtonen.
Werkwijze
In het belang van deze doelgroep legde de zichtbare schakel contact met andere aanbieders van zorg en welzijnsdiensten en was er daardoor snel te schakelen naar de juiste partij. Hierdoor werd de zichtbare schakel voor wijkbewoners het aanspreekpunt. De zichtbare schakel bekleedde hierin als casemanager de rol van zorgregisseur en nam de regie over het cliëntsysteem in handen. De niet-westerse allochtonen zochten in 1e instantie vaak een oplossing binnen de eigen gemeenschap voor klachten. De gesloten aard van de cultuur maakte het ook lastig om in contact te komen over de gezondheidsproblemen.
Resultaten
Het geven van informatie over ziektebeelden - het aanbieden van gezondheidschecks - het organiseren van bijeenkomsten speciaal voor islamitische vrouwen waarbij gezondheidsaandoeningen centraal stonden en het betrekken van de imam bij de diverse, gezondheidsgerelateerde gespreksonderwerpen en bovenal het inzetten van een tolk heeft geleid tot korte lijnen en een goede communicatie. Vooral hulp van binnenuit de gemeenschap heeft er voor gezorgd dat de islamitische zorgvrager zich open durft te stellen voor hulp van de Zichtbare Schakel.