Als niet alles is wat het lijkt: Praten met patiënten en naasten over zingeving en betekenisgeving
Met dit project heeft Consortium Ligare een impuls willen geven aan het inbedden van de spirituele zorg in de reguliere zorgverlening. In elk van de 25 deelnemende zorgorganisaties trok een implementatieduo de implementatie van spirituele zorg en verzorgde die de scholing binnen de eigen organisatie.
Onderzoek
De scholing is vormgegeven aan de hand van een digitale leerwerkplaats die we speciaal voor dit project ontwikkelden. Effecten van de implementatie zijn gemeten bij zorgverleners. Verder onderzochten we ervaringen en wensen op het vlak van spirituele zorg bij patiënten en naasten.
Resultaten
Zorgprofessionals ervaarden de leerwerkplaats als een waardevolle ondersteuning en zij geven aan zich competenter te voelen in het verlenen van spirituele zorg na deelname. Zorgprofessionals kunnen beter niet direct naar spiritualiteit van patiënten vragen, maar naar levenservaringen, relaties en wat belangrijk is voor mensen. De leerwerkplaats zal op een platform komen zodat hier landelijk toegang tot komt.

'Inmiddels is de digitale leerwerkplaats voor iedereen toegankelijk,' aldus projectleider An Reyners. Diverse zorgorganisaties tonen veel belangstelling om hiermee aan de slag te gaan.
Auteur: J. van Til / B. Koekoek (UT Twente)
Auteur: C. Roorda (Viaa)
Auteur: J. van Til (UT Twente)
Auteur: J. van Til (UT Twente)
Auteur: N. Raijmakers
Auteur: B. van Aalst
Auteur: J. van de Geer
Auteur: F. Pol en A. Pullen (Viaa)
Auteur: F. Pol (Viaa)
Auteur: C. Roorda
Auteur: F.Pol
Auteur: J. Admiraal
Auteur: J. Admiraal (project manager consortium Ligare)
Auteur: Projectgroep
Auteur: J. van Til en B. Koekoek
Link: https://vimeo.com/332271307/2c3d4b622b
Auteur: Admiraal, Jolien
Auteur: De digitale leerwerkplaats is ontworpen door het lectoraat zorg en zingeving van Hogeschool Viaa. Ontwerpers: Foekje Pol-Roorda en Anneke Pullen
Link: https://rise.articulate.com/share/-2A_0x99JER8cGMdA-On3sYT-u3Y6NrU
Aandacht voor zingeving en betekenisgeving in de palliatieve zorg -de spirituele dimensie- heeft een duidelijke plaats in het Nationaal Programma Palliatieve Zorg. Het consortium Ligare onderschrijft dit en wil mede door middel van dit project deze dimensie in het zorgproces borgen. Uitgangspunt hierbij is de herziene richtlijn Spirituele zorg. Hoewel patiënten en naasten aangeven behoefte te hebben aan aandacht voor zingeving en betekenisgeving, en aandacht ervoor te waarderen, is de spirituele dimensie nog onvoldoende ingebed in de dagelijkse zorg. Dit komt onder meer doordat zorgverleners onzeker zijn over de beste manier om hieraan invulling te geven. Ligare heeft onlangs een project afgerond ter stimulering van de markering van de palliatieve fase en proactieve zorgplanning. Spiritualiteit is hier een onderdeel van. Met dit project wil het consortium door middel van een kwaliteitsverbetering spirituele zorg inbedden in de reguliere zorgverlening. Om dit te realiseren is er een digitale leerwerkplaats ingericht waarmee multidisciplinaire spirituele zorg geïmplementeerd kan worden in het zorgproces, professionals geschoold kunnen worden en het effect van deze activiteiten onderzocht worden. In 30 organisaties binnen het consortium wordt met behulp van deze digitale leerwerkplaats en een implementatieduo uit de eigen organisatie zorg voor zingeving en betekenisgeving geïmplementeerd en geborgd. Het effect van de implementatie wordt gemeten bij zowel patiënten en naasten als bij zorgprofessionals. Bij patiënten en naasten zal hiervoor gebruik gemaakt worden van semigestructureerde interviews, de proactieve zorgplannen en de CQ index. Bij zorgprofessionals wordt de digitale Spiritual Care Competence Scale gebruikt. Dit project zal resulteren in een digitale leerwerkplaats en implementatiecoaches die beschikbaar zijn om de spirituele dimensie in Nederland te implementeren. Dit project is een samenwerking van de praktijk (30 organisaties), onderzoek (Universiteit Twente, hogeschool Viaa en EPZ) en onderwijs (vijf hogescholen en Universitair Medisch Centrum Groningen). IKNL is implementatiepartner en zal beheerder van de digitale leerwerkplaats worden na afronding van het project.
Aandacht voor zingeving en betekenisgeving in de palliatieve zorg -de spirituele dimensie- heeft een duidelijke plaats in het Nationaal Programma Palliatieve Zorg. Het consortium Ligare onderschrijft dit en wil mede door middel van dit voorgestelde project deze dimensie in het zorgproces borgen. Uitgangspunt hierbij is de herziene richtlijn Spirituele zorg. Hoewel patiënten en naasten aangeven behoefte te hebben aan aandacht voor zingeving en betekenisgeving, en aandacht ervoor te waarderen, is de spirituele dimensie nog onvoldoende ingebed in de dagelijkse zorg. Dit komt onder meer doordat zorgverleners onzeker zijn over de beste manier om hieraan invulling te geven. Ligare startte onlangs een project ter stimulering van de markering van de palliatieve fase en proactieve zorgplanning. Spiritualiteit is hier een onderdeel van. Met dit projectvoorstel wil het consortium door middel van een kwaliteitsverbetering spirituele zorg inbedden in de reguliere zorgverlening. Om dit te realiseren zal er tijdens dit project een digitale leerwerkplaats worden ingericht waarmee multidisciplinaire spirituele zorg geïmplementeerd kan worden in het zorgproces, professionals geschoold kunnen worden en het effect van deze activiteiten onderzocht worden. In 30 organisaties binnen het consortium zal met behulp van van deze digitale leerwerkplaats en een implementatieduo uit de eigen organisatie zorg voor zingeving en betekenisgeving geïmplementeerd en geborgd worden. Het effect van de implementatie zal gemeten worden bij zowel patiënten en naasten als bij zorgprofessionals. Bij patiënten en naasten zal hiervoor gebruik gemaakt worden van semigestructureerde interviews, de proactieve zorgplannen en de CQ index. Bij zorgprofessionals wordt de digitale Spiritual Care Competence Scale gebruikt. Dit project zal resulteren in een digitale leerwerkplaats en implementatiecoaches die beschikbaar zijn om de spirituele dimensie in Nederland te implementeren. Dit project is een samenwerking van de praktijk (30 organisaties), onderzoek (Universiteit Twente, hogeschool Viaa en EPZ) en onderwijs (vijf hogescholen en Universitair Medisch Centrum Groningen). IKNL is implementatiepartner en zal beheerder van de digitale leerwerkplaats worden na afronding van het project.