COMPARe COMMUNICATIVE PARTICIPATION: developing an e-proxy measure for 6-to-12-year-old children with a Developmental Language Disorder (DLD). COMPARe (Dutch title) COMMUNICATIEVE PARTICIPATIE: het ontwikkelen van een e-vragenlijst voor kinderen van 6-
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben moeite met het verwerven van taal. Hun taalproblemen hebben invloed op de mate waarin ze kunnen deelnemen aan sociale activiteiten, school, en later ook werk. De behandeling voor kinderen met TOS richt zich daarom niet alleen op de taalproblematiek, maar ook op de communicatieve participatie (CP) in de samenleving. Om onze zorg aan kinderen met TOS te blijven verbeteren, is het cruciaal om (veranderingen in) CP te kunnen meten. Er is een instrument beschikbaar om CP te meten bij kinderen jonger dan 6, maar nog niet voor kinderen tussen 6-12. Verzorgers en professionals van kinderen met TOS gaven aan graag een instrument te willen hebben om CP in oudere kinderen te kunnen meten. Dit project richt zich dus op de ontwikkeling van een digitale CP maat voor kinderen tussen 6-12. Met dit instrument kunnen we inzicht krijgen in CP van de kinderen, waardoor we onze ondersteuning beter af kunnen stemmen op hun behoeften.