CURA - NPZ Amsterdam-Diemen
Onder medewerkers leven morele vragen die ze nu niet kunnen uiten en of onbesproken blijven. Er is behoefte aan laagdrempelige ondersteuning, die op korte termijn te organiseren is, door medewerkers zelf. Alle organisaties onderschrijven het kwaliteitskader palliatieve zorg. Hierin staan, als het gaat om zorgverleners zelf, zowel het vermogen om goed om te kunnen gaan met morele dilemma's als het (morele) veerkrachtig zijn, beschreven als essentieel. De methodiek CURA biedt zowel ethiekondersteuning als zorg voor zorgenden en komt zo aan beide zaken tegemoet.
Doel
Het doel is het invoeren van de methodiek CURA om zo medewerkers te ondersteunen in het omgaan met morele dilemma’s in hun werk.
Aanpak/werkwijze
In de deelnemende organisaties trainden we ambassadeurs in de methodiek CURA. Deze CURA-ambassadeurs speelden een belangrijke rol bij het invoeren en verspreiden van CURA op de afdeling en organisatie waar zij werkzaam zijn. In alle deelnemende organisaties zijn de ambassadeurs toegetreden tot ethiekcommissies, waardoor CURA breder in de organisaties is verspreid. Ook schrijven CURA-ambassadeurs persoonlijke en gezamenlijke implementatieplannen als onderdeel van de training, waarmee zij in de praktijk aan de slag kunnen. Zo kan elke organisatie op een voor de organisatie passende wijze CURA implementeren.
Samenwerkingspartners
We implementeerden CURA in 3 zorgorganisaties binnen het Netwerk Palliatieve Zorg (NPZ) Amsterdam en Diemen: 2 instellingen voor verpleging en verzorging, Cordaan en Amstelring, en het OLVG-ziekenhuis.
Resultaten
Bij zorgorganisaties Cordaan en Amstelring is het gelukt om maandelijks een CURA-moment in te lassen. In het OLVG is CURA geborgd als werkwijze van de ethieklijn. Dat is een telefoonnummer dat medewerkers kunnen bellen wanneer zij een dilemma ervaren.
We merken binnen het netwerk dat verschillende netwerkpartners CURA dragen als methode om te gebruiken bij besprekingen. Het biedt medewerkers mogelijkheid om op constructieve wijze casuïstiek te bespreken, waardoor medewerkers zich gezien en gehoord voelen, zich bewust worden van perspectieven van anderen, en dat die anders kunnen zijn dan van tevoren was bedacht. De methodiek droeg bij aan het vergroten van sensitiviteit en het stellen van verdiepende vragen ten aanzien van dilemma’s, het verlaagt drempels om daar met elkaar over in gesprek te gaan, en heeft een positief effect op de zelfzorg.
Vervolg
Er is een stimuleringssubsidie uitgezet om de CURA-methodiek breed te implementeren binnen zorgorganisaties.
ZonMw en ethiek
Dit project financieren we vanuit ons programma Palliantie. Met het programma zetten we ons in voor een goede kwaliteit van leven voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten. Daarbij is het ondersteunen van zorgverleners bij morele dilemma’s tijdens het verlenen van palliatieve zorg belangrijk. Deze ondersteuning helpt om stress te verminderen, samenwerking te versterken en weloverwogen keuzes te maken over hoe te handelen in bepaalde zorgsituaties. Het bespreekbaar maken van morele dilemma’s en te erkennen draagt bij aan een betere emotionele belasting en vermindering van stress, en goede passende zorg voor patiënt en naasten. Lees meer over samenwerking en overdracht in de palliatieve zorg.