Mobiele menu

Deskundigheidsbevordering van Gezonde Schooladviseurs: Naar context-gestuurde adaptatie van het implementatieproces

Doel

Gezonde School-adviseurs (GSA) begeleiden scholen bij de implementatie van een duurzame Gezonde School-aanpak. Iedere school is uniek. Het is daarom van belang dat GSA hun advisering en ondersteuning laten aansluiten bij de specifieke context van iedere school. Het doel van dit project is om modules te ontwikkelen voor het deskundigheidsbevorderingstraject van GSA. Daardoor kunnen GSA competenties ontwikkelen om VO-scholen ‘adaptiever’ te begeleiden, dus passend bij de context van iedere specifieke school.

Aanpak en verwachte resultaten

In het project werken Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit Maastricht en het programma Gezonde School samen. Door co-creatie met GSA en andere praktijkprofessionals wordt kennis vanuit onderzoek gebundeld met kennis vanuit de praktijk in drie fasen: 1) in kaart brengen van belemmerende en bevorderende factoren bij een adaptieve manier van implementeren en wensen en behoeften vanuit GSA en andere betrokkenen 2) ontwikkeling van modules 3) inzetten en evalueren van modules.

Producten van ZonMw

Lees meer over dit project in het artikel Scholen begeleiden naar een duurzame Gezonde School aanpak, uit onze artikelenreeks Zo benutten we resultaten en opbrengsten beter in de praktijk.

Producten

Titel: De ontwikkeling van een training omGezonde Schooladviseurs te stimuleren contextgericht te werken: een proces in cocreatie
Auteur: Nina Bartelink · Bonnie van Dongen · Carry Renders · Boukje van Vlokhoven · Marije van Koperen · Stef Kremers · Patricia van Assema
Magazine: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen (2023)
Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s12508-023-00405-x

Kenmerken

Projectnummer:
555001025
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. P.T. van Assema
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht Universitair Medisch Centrum+