DOCPAL docentprofessionalisering palliatieve zorg in het mbo en hbo onderwijs
Verzorgenden en verpleegkundigen komen palliatieve zorg overal tegen. Het is van belang dat palliatieve zorg opgenomen is in de curricula van initiële opleidingen voor verzorgenden en verpleegkundigen. Docenten van zorgopleidingen van regionaal opleidingencentra (roc’s) en hogescholen zijn niet altijd op de hoogte van de ontwikkelingen in de palliatieve zorg. We bieden in ieder consortium palliatieve zorg een training aan voor docenten, waarin aandacht is voor zowel kennisoverdracht als suggesties voor onderwijsmaterialen en werkvormen.
Doel
Onze doelen van de training zijn:
- Het vergroten van het bewustzijn dat palliatieve zorg van belang is in de curricula van zorgverleners.
- Het vergroten van kennis over palliatieve zorg en de onderwijsmaterialen en werkvormen die gebruikt kunnen worden alsmede kennismaking met het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 en Palliaweb.
- Het ondersteunen en stimuleren van samenwerking tussen docenten van verschillende scholen binnen een consortium/onderwijsknooppunt.
Aanpak/werkwijze
We formeerden een landelijke werkgroep met ambassadeurs van de onderwijsknooppunten, netwerkcoördinatoren en vertegenwoordigers van Fibula en het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Gezamenlijk bepaalden we de onderwerpen en werkvormen om aan te bieden in de training. Vanwege de coronacrisis boden we de training in ieder consortium digitaal aan met lokale gastdocenten, zoals consulenten palliatieve zorg, geestelijk verzorgers of psychosociale zorgverleners. In totaal deden 153 docenten van 25 roc’s en 12 hogescholen mee aan de trainingen.
Samenwerkingspartners
We werkten met Fibula en IKNL aan de training. Daarnaast volgden 25 roc’s en 12 hogescholen uit 7 consortia de training: Noord-Holland/Flevoland, Ligare, Septet, Propallia, PalZo, Zuid-West en Limburg Zuidoost Brabant.
Resultaten
We ontwikkelden een landelijk uitgerolde training palliatieve zorg voor docenten. Door de training zijn docenten zich meer bewust van het belang van palliatieve zorg in hun curricula en beter toegerust om palliatieve zorg te integreren in hun lessen. Hierdoor zijn beginnende zorgprofessionals mogelijk beter voorbereid op de praktijk van de palliatieve zorg. Docenten van verschillende scholen leerden elkaar kennen, al was dat digitaal, en deelden ervaringen met elkaar. We ontwikkelden een kader van onderwerpen met bijbehorende materialen en opdrachten dat de basis kan zijn voor een vervolg.
Vervolg
Dit is een vervolgproject van De ontwikkeling, evaluatie en implementatie van onderwijs palliatieve zorg in de basiscurricula bachelor en mbo-verpleegkunde en verzorging in Limburg en Zuid oost Brabant.
ZonMw en onderwijs
Voor een goede kwaliteit van leven in de laatste levensfase, is het belangrijk dat alle zorgverleners om een patiënt heen goede palliatieve zorg kunnen verlenen. Dat kan door palliatieve zorg een vast onderdeel te maken van het onderwijsaanbod op de zorgopleidingen. Daarom financieren wij vanuit het programma Palliantie projecten gericht op het verbeteren van het onderwijs in palliatieve zorg. Lees meer op ons thema onderwijs.