De ontwikkeling, evaluatie en implementatie van onderwijs palliatieve zorg in de basiscurricula bachelor en mbo-verpleegkunde en verzorging in Limburg en Zuid oost Brabant
Er is nog nauwelijks een gestructureerd onderwijsaanbod voor palliatieve zorg in de basiscurricula voor bachelor en mbo-opleidingen verpleegkunde en verzorging in Limburg en Zuidoost-Brabant.
Doel
Ons doel is dat alle studenten verpleegkunde/verzorging bij hun afstuderen beschikken over de minimaal vereiste competenties op het gebied van palliatieve zorg.
Aanpak/werkwijze
We voerden het project uit in 3 fasen:
- We verhelderden competenties en behoeften van het praktijkveld met een literatuurstudie, interviews met zorgprofessionals, docenten, managers, patiënten en naasten en met een enquête onder studenten. We schetsten een kader van benodigde competenties en de noodzakelijke inhoud van de curricula. Tevens beschreven we wat al in de huidige curricula van de bachelor en mbo-opleidingen aan palliatieve zorg werd geboden.
- We inventariseerden welke ontwikkelde (digitale) lesmaterialen en methodieken er al bestaan. Bestaande en nieuwe ontwikkelde leermaterialen werden in bestaande leerstof van ieder curriculum geïntegreerd. Voor docenten ontwikkelden we een docententraining.
- Er vond een evaluatie plaats van de gebruikte materialen en docententraining.
Samenwerkingspartners
Dit project maakt deel uit van het Consortium Palliatieve Zorg Limburg en Zuidoost-Brabant. Het Expertisecentrum Palliatieve zorg voerde het project uit in samenwerking met de Fontys Hogeschool, de Zuyd hogeschool, het Leeuwenborg college, Summa college, Arcus college en Gildeopleidingen, het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) en Huis voor de Zorg.
Resultaten
Voor de 7 deelnemende scholen maakten we een implementatieplan en organiseerden en evalueerden we een docentenscholing. Het onderwijsmateriaal dat we vonden, plaatsten we in een digitale toolbox op Palliaweb met 180 leermaterialen die docenten van regionaal opleidingencentra (ROC’s) en hogescholen kunnen gebruiken. Verder zijn er 2 artikelen over het project en 2 rapporten met een beschrijving van de basiscompetenties palliatieve zorg van verpleegkundigen en verzorgenden en aanbevelingen voor de implementatie van palliatieve zorg in de basiscurricula. Beter onderwijs over palliatieve zorg leidt op termijn tot betere kwaliteit van zorg voor patiënten en naasten.
Vervolg
Er is een vervolgproject DOCPAL docentprofessionalisering palliatieve zorg in het mbo en hbo onderwijs. Dit vervolgproject bood online trainingen aan docenten om zich meer bewust te worden van het belang van palliatieve zorg in hun curricula en beter toegerust te zijn om palliatieve zorg te integreren in hun lessen. Verder is de digitale toolbox inmiddels samengevoegd met een soortgelijke toolbox van het PASEMECO-project.
In het project hebben 7 opleidingen in Limburg en Zuidoost-Brabant palliatieve zorg in hun basiscurriculum ingebed. Projectleider Annemie Courtens: 'Inmiddels is er een community of practice ontstaan waarin docenten, studenten, praktijkmensen en patiënten ervaringen en leermaterialen uitwisselen.'

ZonMw en onderwijs
Voor een goede kwaliteit van leven in de laatste levensfase, is het belangrijk dat alle zorgverleners om een patiënt heen goede palliatieve zorg kunnen verlenen. Dat kan door palliatieve zorg een vast onderdeel te maken van het onderwijsaanbod op de zorgopleidingen. Daarom financieren wij vanuit het programma Palliantie projecten gericht op het verbeteren van het onderwijs in palliatieve zorg. Dit project is daar 1 van.