Mobiele menu

Naar een effectieve budgetcursus

Doel

Door bezuinigingen zien gemeenten zich genoodzaakt te snijden in de dienstverlening. Tegelijkertijd hebben gemeenten de opdracht om mensen met schulden te helpen. De behoefte aan kennis over de effectiviteit van interventies groeit dan ook. De budgetcursus wordt veelvuldig ingezet door gemeenten en maatschappelijke organisaties. Onbekend is echter of de budgetcursus gezond financieel gedrag bevordert en bijdraagt aan het voorkomen en/of verminderen van problematische schulden. Is een budgetcursus effectief? Zo ja, welke elementen zijn dan effectief?

Aanpak/werkwijze

Met behulp van een gerandomiseerd experiment is de effectiviteit onderzocht van de traditionele budgetcursus en een aangepaste cursus gebaseerd op gedragswetenschappelijk inzichten. Er zijn vragenlijsten en diepte-interviews afgenomen bij deelnemers en trainers en er is gebruik gemaakt van beschikbare registerdata.

Samenwerkingspartners

Gemeente Alblasserdam, Gemeente Dordrecht, Gemeente Giessenlanden, Gemeente Gorinchem, Gemeente Hardinxveld-Giessendam, Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, Gemeente Houten, Gemeente IJsselstein, Gemeente Leerdam, Gemeente Lingewaal, Gemeente Lopik, Gemeente Molenwaard, Gemeente Nieuwegein, Gemeente Papendrecht, Gemeente Sliedrecht, Gemeente Vianen, Gemeente Zederik, Gemeente Zwijndrecht, Gemeente Zwolle en Hogeschool Utrecht.

Resultaten

De budgetcursus heeft als doel problematische schulden te verminderen danwel te voorkomen door gedragsverandering te bewerkstelligen. Op basis van de analyses kunnen de onderzoekers concluderen dat de aangepaste budgetcursus positieve effecten heeft op financiële kennis en vaardigheden en op financieel gedrag. Maar er is geen verschil vastgesteld tussen de aangepaste en de traditionele cursus. Op basis van het huidige onderzoek kan dus niet worden vastgesteld dat de aangepaste cursus effectiever is. Zowel cursisten van de aangepaste als van de traditionele cursus ervaren meerwaarde van het volgen van de cursus. Over het algemeen zijn cursisten van mening dat zij (meer) financiële vaardigheden hebben na het volgen van de budgetcursus en dat zij beter met geld omgaan en zich er beter toe zetten om hun geldzaken bij te houden. Ook vinden ze dat ze veel tips hebben gekregen om beter met geldzaken om te gaan. Uit de kwalitatieve interviews blijkt dat cursisten zelf denken dat ze het meest hebben geleerd van het delen van ervaringen en zelf aan de slag zijn met hun eigen financiën. De cursisten benoemen dat ze van elkaar leren doordat ze herkenning bij elkaar vinden.

Producten

Er is een onderzoeksrapport opgesteld en een handreiking geschreven voor alle gemeenten waarin beschreven staat hoe de resultaten benut kunnen worden.

Producten

Titel: Een nieuwe budgetcursus: toepassen van gedragswetenschap
Auteur: Tamara Madern Petra Schellekens
Titel: Onderzoek naar effectiviteit van een budgetcursus
Auteur: Tamara Madern Petra Schellekens
Titel: Meten en evalueren
Auteur: Tamara Madern
Titel: Een nieuwe budgetcursus: toepassen van gedragswetenschap
Auteur: Tamara Madern Leonie de Zoete Dethmer Willems
Titel: Een nieuwe budgetcursus: toepassen van gedragswetenschap
Auteur: Tamara Madern Iris van Dam
Titel: Wat werkt bij een budgetcursus?
Auteur: Barbera van der Meulen Petra Schellekens
Titel: Effectiviteit van de budgetcursus
Auteur: Tamara Madern Ernst-Jan de Bruijn Barbera van der Meulen Eline Maussen
Link: https://schuldenenincasso.nl/onderzoeksrapport-naar-een-effectieve-budgetcursus/
Titel: Towards an effective budget course Naar een effectieve budgetcursus
Auteur: Bruijn, PhD candidate E. de
Titel: Handreiking: Wat werkt bij een budgetcursus?
Auteur: Tamara Madern Barbera van der Meulen Eline Maussen Ernst-Jan de Bruijn
Link: https://schuldenenincasso.nl/handreiking/
Titel: Factsheet “Effectiviteit van de budgetcursus”
Auteur: Tamara Madern Barbera van der Meulen
Titel: Naar een effectieve budgetcursus
Auteur: Barbera van der Meulen
Link: https://schuldenenincasso.nl/project/afgerond/naar-een-effectieve-budgetcursus/
Titel: Module Interventies vormgeven en implementeren
Auteur: Danielle Lako Tamara Madern
Titel: A behaviorally informed financial education program for the financially vulnerable: Design and effectiveness
Auteur: Ernst-Jan de Bruijn Gerrit Antonides Tamara Madern
Magazine: Frontiers in Psychology
Titel: Budgetcursus ondersteunt mensen met financiële zorgen
Auteur: Tamara Madern
Link: https://www.zonmw.nl/nl/artikel/budgetcursus-ondersteunt-mensen-met-financiele-zorgen-0

Kenmerken

Projectnummer:
535002001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2020
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. T.E. Madern
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Utrecht