Mobiele menu

Downloads en links

In het consortium 'ADHD en druk gedrag' werkten een groot aantal partijen samen aan onderzoek om de psychosociale zorg voor kinderen met ADHD en druk gedrag te verbeteren.

De studies van dit consortium wezen onder andere uit dat individuele trainingsprogramma’s voor ouders of leerkrachten beter werken dan groepsprogramma’s. Programma’s die ouders of leerkrachten veel ‘stimuluscontroletechnieken’ (zoals duidelijke regels stellen of structuur bieden) of  ‘contingentiemanagement-technieken’ (zoals prijzen of negeren) aanleren bleken effectiever dan programma’s die deze technieken minder bevatten. Ook lieten de studies zien dat twee sessies ouder- of leerkrachttraining in één van beide typen technieken al leidden tot vermindering van probleemgedrag van kinderen. In oudertraining bleken stimuluscontroletechnieken iets sneller te werken dan contingentiemanagement-technieken.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729300013
Looptijd: 100 %
Looptijd: 100 %
2016
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Verantwoordelijke organisatie:
Accare