Mobiele menu

Versterken van de rol van de leidinggevende in het vinden van passend werk voor zieke werknemers in het eerste jaar van het re-integratieproces

Projectomschrijving

Vraagstuk

Wanneer een werknemer zich ziekmeldt en niet in staat is om het eigen werk uit te voeren, is de leidinggevende verantwoordelijk voor het aanbieden van passend werk. Voor leidinggevenden is het vaak moeilijk om passend werk aan te bieden in het eerste jaar van het re-integratieproces. De leidinggevende heeft immers vaak onvoldoende zicht op wat passend werk is, hoe het eigen werk (tijdelijk) passend gemaakt kan worden en wat de mogelijkheden zijn voor passend werk op een andere afdeling of bij een andere arbeidsorganisatie. Hierdoor komen zieke werknemers vaak onnodig thuiszitten en wordt het re-integratieproces bemoeilijkt.

Onderzoek

In dit project wordt een web-based ‘passend werk kennisbank’ en de rol van ‘passend werk coördinator’ ontwikkeld. De web-based ‘passend werk kennisbank’ biedt leidinggevenden op basis van best practices praktijkvoorbeelden voor het zoeken en vinden van passend werk. De ‘passend werk coördinator’ ondersteunt leidinggevenden bij concrete vraagstukken op het gebied van passend werk en de toepassing ervan in de praktijk. Het effect van de passend werk kennisbank en inzet van de coördinator op de re-integratieduur van zieke werknemers wordt geëvalueerd in arbeidsorganisaties in de bouwsector en ouderenzorgsector. In deze sectoren is het ziekteverzuim hoog en het aanbieden van passend werk vaak lastig. Ook wordt er een trainingsmodule ontwikkeld voor de rol van ‘passend werk coördinator’ voor functionarissen werkzaam in de arbeids- of brancheorganisaties (zoals HR-functionarissen of preventiemedewerkers).

Uitkomst

Er wordt gemeten in welke mate het gebruik van de methodiek door leidinggevenden bij zieke werknemers leidt tot een snellere re-integratie in eigen of ander werk. Hierbij wordt ook inzichtelijk gemaakt voor welke subgroepen van zieke werknemers en in welke arbeidscontext de methodiek effectief is.

Verspreiding en implementatie

Dit project resulteert in een onderzoeksrapportage, de ‘passend werk kennisbank’, een omschrijving van de rol van de ‘passend werk coördinator’, en een trainingsmodule voor de rol van de ‘passend werk coördinator’. Er wordt tevens een implementatiestrategie ontwikkeld om de methodiek te borgen, zowel binnen de bouw- en ouderenzorgbranche, alsmede in andere arbeids- en brancheorganisaties.

Betrokken organisaties

Universitair Medisch Centrum Groningen, ActiZ, Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC), FNV, Bouwens Nederland

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

ACHTERGROND Wanneer een werknemer zich ziekmeldt en niet in staat is om het eigen werk uit te voeren, is de leidinggevende vanaf het begin van het re-integratieproces verantwoordelijk voor het aanbieden van passend werk. Voor leidinggevenden is het vaak moeilijk om passend werk aan te bieden. De leidinggevende heeft immers vaak onvoldoende zicht op wat passend werk is, hoe het eigen werk (tijdelijk) passend gemaakt kan worden en wat de mogelijkheden zijn voor passend werk op een andere afdeling of bij een andere arbeidsorganisatie. Vroegtijdig aanbieden van (tijdelijk) passend werk voorkomt dat zieke werknemers onnodig thuiszitten en een steeds grotere afstand tot werk krijgen, waarmee het re-integratieproces wordt bemoeilijkt. DOEL In dit project wordt een web-based ‘passend werk kennisbank’ en de rol van ‘passend werk coördinator’ ontwikkeld waarmee leidinggevenden beter worden ondersteund in het vinden van passend werk voor zieke werknemers in het eerste jaar van het re-integratieproces. Deze methodiek wordt toegepast en geëvalueerd in de bouw- en ouderenzorgbranche waar het ziekteverzuim hoog is en het aanbieden van passend werk vaak lastig is. METHODIEK *Passend werk kennisbank De web-based ‘passend werk kennisbank’ biedt leidinggevenden op basis van ‘best practices’ praktijkvoorbeelden voor het zoeken en vinden van passend werk. Daarmee krijgen leidinggevenden handvatten om zieke werknemers vanaf de start van het re-integratietraject passend werk te kunnen bieden. Daarnaast wordt aangegeven welke mogelijkheden kunnen worden verkend voor passend werk binnen of buiten de arbeidsorganisatie als terugkeer binnen de eigen functie (tijdelijk) niet mogelijk is. De informatie wordt concreet, praktisch en toegankelijk aangeboden, met achtergrondinformatie over specifieke beperkingen bij veelvoorkomende verzuimoorzaken en welke werkzaamheden passen bij die beperkingen. De ‘passend werk kennisbank’ helpt de leidinggevende daardoor om passend werk te bedenken, een goede aanpak te kiezen, en te signaleren wanneer de expertise van een arbo-professional nodig is. *Passend werk coördinator De ‘passend werk coördinator’ ondersteunt leidinggevenden bij concrete vraagstukken op het gebied van passend werk en de toepassing ervan in de praktijk. Dit gebeurt op initiatief van de leidinggevende als er na het raadplegen van de ‘passend werk kennisbank’ aanvullende vragen zijn. Zo kan er, afhankelijk van de grootte van de organisatie, advies worden gegeven voor (tijdelijk) passend werk binnen de eigen organisatie op een andere afdeling, of in andere organisaties binnen de eigen branche. Daarnaast brengt de coördinator de ‘passend werk kennisbank’ onder de aandacht van leidinggevenden zodat zij deze gaan raadplegen. *Trainingsmodule Er zal een trainingsmodule worden ontwikkeld voor de rol van 'passend werk coördinator’. Door het volgen van deze trainginsmodule, opgesteld door arbeidsdeskundigen van het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC), kunnen functionarissen werkzaam in arbeids- of brancheorganisaties, zoals een HR-functionaris of preventiemedewerker, opgeleid worden om naast hun functie de rol van ‘passend werk coördinator’ uit te voeren. EVALUATIE De bijdrage van de ‘passend werk kennisbank’ en ‘passend werk coördinator’ voor het re-integratieproces van zieke werknemers wordt in beide branches geëvalueerd middels een effect- en procesevaluatie. In de effectevaluatie wordt gemeten in welke mate het gebruik van de methodiek door leidinggevenden bij zieke werknemers leidt tot een snellere re-integratie in eigen of ander werk. De effectmeting gebeurt middels een quasi-experimenteel (difference-in-difference) design op basis van verzuimregisters. We evalueren voor welke subgroepen van zieke werknemers (bv. leeftijd, geslacht, verzuimreden) en in welke arbeidscontext (branche, grootte bedrijf) de nieuwe methodiek effectief is. Daarnaast analyseren we in welke mate de nieuwe methodiek daadwerkelijk leidt tot beter passend werk. Het doel van de procesevaluatie is inzicht te krijgen of de interventie door leidinggevenden en ‘passend werk coördinatoren’ volgens plan wordt uitgevoerd, bij welke subgroepen van zieke werknemers en in welke arbeidscontexten het lukt om de methode toe te passen en hoe de interventie wordt gewaardeerd door leidinggevenden. Voor de procesevaluatie gebruiken we een mixed-methods design. Er zal gebruik worden gemaakt van twee soorten dataverzamelingen: vragenlijsten en focusgroepen, om zo alle componenten van de implementatie van de interventie vanuit meerdere perspectieven te bestuderen. PRODUCTEN De belangrijkste producten van het project zijn, naast de onderzoeksrapportage, de ‘passend werk kennisbank’, een omschrijving van de rol van de ‘passend werk coördinator’, en een trainingsmodule voor de rol van de ‘passend werk coördinator’. Er wordt tevens een implementatie strategie ontwikkeld om de methodiek te borgen, zowel binnen de bouw- en ouderenzorgbranche, alsmede in andere arbeids- en brancheorganisaties.

Kenmerken

Projectnummer:
10320052010008
Looptijd: 76%
Looptijd: 76 %
2022
2025
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. R. van Ooijen
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Groningen