When and how to train GP trainees in shared decision making? The value of self-directed workplace learning and feedback in an integrated educational program.
Samen Beslissen in de huisartsopleiding: onderzoek naar optimaal werkplekleren
Samen Beslissen (SB) vraagt om communicatieve en besliskundige competenties. Dat vraagt om nieuwe en flexibele benaderingen in de medische opleidingen, waaronder de huisartsopleiding. Leren op de werkplek is hierbij belangrijk, omdat SB geen standaard procedure is. Daarmee staan we voor 2 educatieve uitdagingen:
- Het inpassen van onderwijs over SB in de opleidingen.
- Het toepassen van kennis en vaardigheden over SB in soepel gedrag op de werkplek (de spreekkamer).
Doel
Het doel van deze 6-jarige studie was om een flexibel competentiegericht onderwijsprogramma voor SB te ontwikkelen, dat kan worden afgestemd op de cultuur van lokale huisartsopleidingen.
Aanpak
De studie is in 4 fasen uitgevoerd:
- Consensus studie onder 32 experts: zij beschreven 4 kenmerkende gedragingen die nodig zijn om SB uit te voeren in de spreekkamer.
- Beschrijvende studie bij 20 artsen-in-opleiding (aios): uit opnames van 98 gesprekken in de spreekkamer bleek nog veel te leren in SB. De uitdagingen voor leren werden benoemd.
- Ontwikkelstudie met 8 docenten, waarin de vorm en thema's van onderwijs in SB, inclusief werkplekleren, werden bepaald.
- In een pilotstudie onder 49 artsen-in-opleiding (aios) en supervisors bleek het onderwijs acceptabel en toepasbaar.
Resultaat
- Consensus over SB-competenties in de Nederlandse huisartsgeneeskunde.
- Inzicht in de kloof tussen feitelijke prestaties en gewenste SB-prestaties en leerbehoeften voor SB-onderwijs in het curriculum van de huisartsopleiding.
- Flexibele blueprint voor integratie van SB-onderwijs in bestaande EBM en medische curricula.
- Een SB-trainingsmodule voor huisartsen in opleiding, inclusief feedback tools en een train-the trainer-module, geëvalueerd op acceptatie en toepasbaarheid, ontwikkeld volgens de principes van design-based research.
Download de leerlijn inclusief workshops, ondersteunende materialen en literatuur op https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/kzZbI8MCRmmszUk.
Aanbevelingen voor onderwijsinterventies
Voor de inhoud van onderwijsinterventies met betrekking tot het leren en ontwikkelen van competenties voor de toepassing van SB zijn de volgende aanbevelingen als volgt:
- Expliciteren van persoonlijke attitude en de visie van de lerende ten aanzien van SB
- Het creëren van bewustzijn van de relevantie van SB om het leren ervan te stimuleren
- Blijven aandacht besteden aan de praktische toepassing van SB tijdens het onderwijs en het nut van ondersteunende hulpmiddelen, zoals keuzekaarten en keuzehulpen voor SB
- Het integreren van communicatieve en medische competenties tijdens de training van SB
Aanbevelingen voor het bevorderen van werkplekleren
De volgende aanbevelingen beschrijven hoe het leren van SB op de klinische werkplek zo optimaal mogelijk wordt gestimuleerd tijdens de medische vervolgopleiding:
- Longitudinale training van competenties in de naar een geïntegreerde toepassing van SB
- Parallelle training van AIOS en klinische supervisors voor collaboratief leren op de werkplek
- Het stimuleren van oefenen van SB op de klinische werkplek
- Ondersteunen van de klinisch supervisor zowel als rolmodel in SB en als didactisch coach
- Het ervaren van autonomie in didactische benadering voor docenten die onderwijs in SB verzorgen
- Een voorbeeld zijn in een positieve houding ten opzichte van SB door docenten die het onderwijs verzorgen voor AIOS en supervisors
- Expertise van docenten op het gebied van SB integreren in de inhoud van het trainingsprogramma
Interview
Arts in opleiding tot huisarts en onderzoeker Anouk Baghus ontwikkelde een landelijke leerlijn voor aios én huisartsenopleiders. ‘De huisartsenopleider is heel belangrijk als rolmodel. Maar ook om de aios te stimuleren.’
> Lees het interview
Artikelen
Producten
Auteur: Anouk Baghus, Trudy van der Weijden
Auteur: A. Baghus, E. Giroldi, A. Timmerman, T. van der Weijden
Auteur: A. Baghus, E. Giroldi, A. Timmerman, T. van der Weijden
Auteur: Anouk Baghus & Gerda van der Weele
Auteur: A. Baghus, E. Giroldi, A. Timmerman, T. van der Weijden
Auteur: Anouk Baghus
Auteur: Anouk Baghus, Esther Giroldi, Angelique Timmerman, Trudy van der Weijden
Link: https://www.medischevervolgopleidingen.nl
Auteur: Anouk Baghus, Esther Giroldi, Angelique Timmerman, Trudy van der Weijden
Auteur: Baghus A, van der Weijden T.
Link: https://www.isdmsociety.org/events/
Auteur: Van der Weele GM, Baghus A.
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 10-13
Link: https://www.henw.org/artikelen/welke-rol-spelen-keuzekaarten-bij-samen-beslissen#:~:text=Keuzekaarten%20bieden%20ondersteuning%20aan%20huisarts,op%20het%20consult%20worden%20gebruikt.
Auteur: Baghus A, Giroldi E, van Geel J, Leferink A, van de Pol MHJ, Sanders A, Dielissen PW, Bisschop I, Pieterse AH, Muris JWM, Timmerman AA, van der Weijden T
Magazine: Family Practice
Begin- en eindpagina: 50-59
Link: https://doi.org/10.1093/fampra/cmad125
Auteur: Baghus A, Timmerman A, Giroldi E, Henselmans I, Muris J, van der Weijden T
Magazine: Huisarts en Wetenschap
Begin- en eindpagina: 25-28
Link: https://www.henw.org/artikelen/tips-voor-aiossen-en-opleiders-over-leren-van-samen-beslissen
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Timmerman A, Schmitz E, Erkan F, Röhlinger D, Pieterse A, Dielissen P, Kramer A, Rietmeijer C, Muris J, van der Weijden T
Magazine: Academic Emergency Medicine
Begin- en eindpagina: 126-133
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Muris J, Stiggelbout A, van de Pol M, Timmerman A, van der Weijden T.
Magazine: Academic Medicine
Begin- en eindpagina: 126-133
Link: http://links.lww.com/ACADMED/A997
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Timmerman A, Schmitz E, Erkan F, Röhlinger D, Pieterse A, Dielissen P, Kramer A, Rietmeijer C, Muris J, van der Weijden T.
Magazine: Patient Education and Counselling
Begin- en eindpagina: 3086-3095
Link: https://doi.org/10.1016/j.pec.2022.06.016
Auteur: Anouk Baghus, Angelique Timmerman, Esther Giroldi, Inge Henselmans, Jean Muris & Trudy van der Weijden
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 25-28
Auteur: Baghus A, Timmerman A, Giroldi E, van der Weijden T
Magazine: TvPO
Begin- en eindpagina: 37-39
Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s12503-024-2026-y
Auteur: Baghus A, Timmerman A, Giroldi E, Van der Kraan J, Van der Weele G, Van der Weijden T
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 36-39
Link: https://www.henw.org/artikelen/hoe-gebruik-je-keuzekaarten-en-keuzehulpen-de-spreekkamer
Auteur: Richter R, Damman O, Jansen J, Baghus A, Fransen M, van der Weijden T
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 33-36
Link: https://www.henw.org/artikelen/risicocommunicatie-het-kader-van-samen-beslissen
Auteur: Anouk Baghus
Magazine: Huisarts en Wetenschap
Begin- en eindpagina: 593-593
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Timmerman A, Schmitz E, Erkan F, Röhlinger D, Pieterse A, Dielissen P, Kramer A, Rietmeijer C, Muris J, van der Weijden T.
Magazine: Patient Education and Counseling