Mobiele menu

When and how to train GP trainees in shared decision making? The value of self-directed workplace learning and feedback in an integrated educational program.

Samen Beslissen in de huisartsopleiding: onderzoek naar optimaal werkplekleren

Samen Beslissen (SB) vraagt om communicatieve en besliskundige competenties. Dat vraagt om nieuwe en flexibele benaderingen in de medische opleidingen, waaronder de huisartsopleiding. Leren op de werkplek is hierbij belangrijk, omdat SB geen standaard procedure is. Daarmee staan we voor 2 educatieve uitdagingen: 

  1. Het inpassen van onderwijs over SB in de opleidingen.
  2. Het toepassen van kennis en vaardigheden over SB in soepel gedrag op de werkplek (de spreekkamer).

Doel

Het doel van deze 6-jarige studie was om een flexibel competentiegericht onderwijsprogramma voor SB te ontwikkelen, dat kan worden afgestemd op de cultuur van lokale huisartsopleidingen.

Aanpak

De studie is in 4 fasen uitgevoerd:

  1. Consensus studie onder 32 experts: zij beschreven 4 kenmerkende gedragingen die nodig zijn om SB uit te voeren in de spreekkamer.
  2. Beschrijvende studie bij 20 artsen-in-opleiding (aios): uit opnames van 98 gesprekken in de spreekkamer bleek nog veel te leren in SB. De uitdagingen voor leren werden benoemd.
  3. Ontwikkelstudie met 8 docenten, waarin de vorm en thema's van onderwijs in SB, inclusief werkplekleren, werden bepaald.
  4. In een pilotstudie onder 49 artsen-in-opleiding (aios) en supervisors bleek het onderwijs acceptabel en toepasbaar.

Resultaat

  1. Consensus over SB-competenties in de Nederlandse huisartsgeneeskunde.
  2. Inzicht in de kloof tussen feitelijke prestaties en gewenste SB-prestaties en leerbehoeften voor SB-onderwijs in het curriculum van de huisartsopleiding.
  3. Flexibele blueprint voor integratie van SB-onderwijs in bestaande EBM en medische curricula.
  4. Een SB-trainingsmodule voor huisartsen in opleiding, inclusief feedback tools en een train-the trainer-module, geëvalueerd op acceptatie en toepasbaarheid, ontwikkeld volgens de principes van design-based research.

Download de leerlijn inclusief workshops, ondersteunende materialen en literatuur op https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/kzZbI8MCRmmszUk.

Aanbevelingen voor onderwijsinterventies

Voor de inhoud van onderwijsinterventies met betrekking tot het leren en ontwikkelen van competenties voor de toepassing van SB zijn de volgende aanbevelingen als volgt:

  1. Expliciteren van persoonlijke attitude en de visie van de lerende ten aanzien van SB
  2. Het creëren van bewustzijn van de relevantie van SB om het leren ervan te stimuleren
  3. Blijven aandacht besteden aan de praktische toepassing van SB tijdens het onderwijs en het nut van ondersteunende hulpmiddelen, zoals keuzekaarten en keuzehulpen voor SB
  4. Het integreren van communicatieve en medische competenties tijdens de training van SB

Aanbevelingen voor het bevorderen van werkplekleren

De volgende aanbevelingen beschrijven hoe het leren van SB op de klinische werkplek zo optimaal mogelijk wordt gestimuleerd tijdens de medische vervolgopleiding:

  1. Longitudinale training van competenties in de naar een geïntegreerde toepassing van SB
  2. Parallelle training van AIOS en klinische supervisors voor collaboratief leren op de werkplek
  3. Het stimuleren van oefenen van SB op de klinische werkplek
  4. Ondersteunen van de klinisch supervisor zowel als rolmodel in SB en als didactisch coach
  5. Het ervaren van autonomie in didactische benadering voor docenten die onderwijs in SB verzorgen
  6. Een voorbeeld zijn in een positieve houding ten opzichte van SB door docenten die het onderwijs verzorgen voor AIOS en supervisors
  7. Expertise van docenten op het gebied van SB integreren in de inhoud van het trainingsprogramma

Interview

Arts in opleiding tot huisarts en onderzoeker Anouk Baghus ontwikkelde een landelijke leerlijn voor aios én huisartsenopleiders. ‘De huisartsenopleider is heel belangrijk als rolmodel. Maar ook om de aios te stimuleren.’

> Lees het interview

 

Afbeelding
Portret Anouk Baghus

Producten

Titel: Workshop ISDM congres Kolding, Denemarken. 19-22 juni 2022: Designing a longitudinal curriculum in shared decision-making for workplace-based learning
Auteur: Anouk Baghus, Trudy van der Weijden
Titel: EACH Forum on Healthcare Communication, Leiden, 16-18 September 2019. Family medicine residents’ experienced barriers and facilitators in learning and applying SDM in workplace-based learning
Auteur: A. Baghus, E. Giroldi, A. Timmerman, T. van der Weijden
Titel: 16th International Conference on Communication in Healthcare (ICCH). European Association of Communication in Healthcare (EACH). 1- 4 september 2018, Porto. Towards effective Shared Decision Making: how to stimulate workplace based learning and feedback
Auteur: A. Baghus, E. Giroldi, A. Timmerman, T. van der Weijden
Titel: WONCA conference, 6-10 July 2021, A systematic approach to identify and prioritize option tables for recommendations in NHG-guidelines.
Auteur: Anouk Baghus & Gerda van der Weele
Titel: 10th International Shared Decision making Conference (ISDM), Quebec, 7-10 July. Oral presentation: Family medicine residents’ experienced barriers and facilitators in learning and applying SDM: a qualitative study
Auteur: A. Baghus, E. Giroldi, A. Timmerman, T. van der Weijden
Titel: 9th International Shared Decision Making Conference (ISDM), Lyon, 2-5 juli. Oral presentation: The development of competencies for Shared Decision Making in postgraduate medical education: a Delphi study
Auteur: Anouk Baghus
Titel: MMV Congres, 13 december 2017, Nieuwegein, Symposium Samen beslissen: een effectief trainingsmodel
Auteur: Anouk Baghus, Esther Giroldi, Angelique Timmerman, Trudy van der Weijden
Link: https://www.medischevervolgopleidingen.nl
Titel: Landelijke APC werkconferentie, 22 juni 2018, Amsterdam, Workshop Ontwikkelen van onderwijs in Samen Beslissen voor de Huisartsopleiding
Auteur: Anouk Baghus, Esther Giroldi, Angelique Timmerman, Trudy van der Weijden
Titel: Designing a longitudinal curriculum in shared decision-making for workplace-based learning
Auteur: Baghus A, van der Weijden T.
Link: https://www.isdmsociety.org/events/
Titel: Welke rol spelen keuzekaarten bij samen beslissen?
Auteur: Van der Weele GM, Baghus A.
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 10-13
Link: https://www.henw.org/artikelen/welke-rol-spelen-keuzekaarten-bij-samen-beslissen#:~:text=Keuzekaarten%20bieden%20ondersteuning%20aan%20huisarts,op%20het%20consult%20worden%20gebruikt.
Titel: Shared decision-making performance of general practice residents: an observational study combining observer, resident, and patient perspectives.
Auteur: Baghus A, Giroldi E, van Geel J, Leferink A, van de Pol MHJ, Sanders A, Dielissen PW, Bisschop I, Pieterse AH, Muris JWM, Timmerman AA, van der Weijden T
Magazine: Family Practice
Begin- en eindpagina: 50-59
Link: https://doi.org/10.1093/fampra/cmad125
Titel: Tips voor aiossen en opleiders over Leren van Samen Beslissen
Auteur: Baghus A, Timmerman A, Giroldi E, Henselmans I, Muris J, van der Weijden T
Magazine: Huisarts en Wetenschap
Begin- en eindpagina: 25-28
Link: https://www.henw.org/artikelen/tips-voor-aiossen-en-opleiders-over-leren-van-samen-beslissen
Titel: Identifying Entrustable Professional Activities for Shared Decision Making in Postgraduate Medical Education: A National Delphi Study
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Timmerman A, Schmitz E, Erkan F, Röhlinger D, Pieterse A, Dielissen P, Kramer A, Rietmeijer C, Muris J, van der Weijden T
Magazine: Academic Emergency Medicine
Begin- en eindpagina: 126-133
Titel: Identifying Entrustable Professional Activities for Shared Decision Making in Postgraduate Medical Education: A National Delphi Study
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Muris J, Stiggelbout A, van de Pol M, Timmerman A, van der Weijden T.
Magazine: Academic Medicine
Begin- en eindpagina: 126-133
Link: http://links.lww.com/ACADMED/A997
Titel: Identifying residents’ educational needs to optimising postgraduate medical education about shared decision-making
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Timmerman A, Schmitz E, Erkan F, Röhlinger D, Pieterse A, Dielissen P, Kramer A, Rietmeijer C, Muris J, van der Weijden T.
Magazine: Patient Education and Counselling
Begin- en eindpagina: 3086-3095
Link: https://doi.org/10.1016/j.pec.2022.06.016
Titel: Tips voor aiossen en opleiders over Leren van Samen Beslissen. Huisarts en Wetenschap,
Auteur: Anouk Baghus, Angelique Timmerman, Esther Giroldi, Inge Henselmans, Jean Muris & Trudy van der Weijden
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 25-28
Titel: Maatwerk voor zorgverlener en patient
Auteur: Baghus A, Timmerman A, Giroldi E, van der Weijden T
Magazine: TvPO
Begin- en eindpagina: 37-39
Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s12503-024-2026-y
Titel: Hoe gebruik je keuzekaarten en keuzehulpen in de spreekkamer?
Auteur: Baghus A, Timmerman A, Giroldi E, Van der Kraan J, Van der Weele G, Van der Weijden T
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 36-39
Link: https://www.henw.org/artikelen/hoe-gebruik-je-keuzekaarten-en-keuzehulpen-de-spreekkamer
Titel: Risicocommunicatie in het kader van samen beslissen
Auteur: Richter R, Damman O, Jansen J, Baghus A, Fransen M, van der Weijden T
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Begin- en eindpagina: 33-36
Link: https://www.henw.org/artikelen/risicocommunicatie-het-kader-van-samen-beslissen
Titel: Onderzoek naar optimale aios-training Shared Decision Making
Auteur: Anouk Baghus
Magazine: Huisarts en Wetenschap
Begin- en eindpagina: 593-593
Titel: Identifying residents’ educational needs to optimizing postgraduate medical education about shared decision-making.
Auteur: Baghus A, Giroldi E, Timmerman A, Schmitz E, Erkan F, Röhlinger D, Pieterse A, Dielissen P, Kramer A, Rietmeijer C, Muris J, van der Weijden T.
Magazine: Patient Education and Counseling
Titel: Leerplein Samen Beslissen voor de huisartsopleiding voor jaar 1 en 3 (inclusief docentenhandleidingen, dia/s en ondersteunende materialen)
Titel: Nominatie NHG wetenschapsprijs 2022
Titel: Abstract award WONCA-Europe congres 2021 (top 20 abstract van de ruim 1000 ingediende abstracts)

Kenmerken

Projectnummer:
839130006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2024
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. A.A. Timmerman
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht University
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.