Mobiele menu

The Consultation Room is Not Enough. A collaborative and participative research project to explore and redesign a lifelong learning ecology to support present and future GPs in developing an entrepreneurial mindset

Huisartsen moeten niet alleen goede patiëntenzorg verlenen, maar ook bijdragen aan innovaties in een veranderend zorgsysteem. Opleidingen besteden hieraan weinig aandacht. Hoe kunnen huisartsen leren om het zorgsysteem te verbeteren op lokaal, regionaal en nationaal niveau? Hoe kunnen docenten en opleiders dat leren ondersteunen?

Doel

Dit participatieve project onderzoekt hoe huisartsen in elke levensfase, van medisch student tot levenslang lerende huisarts, een leeromgeving kunnen creëren die hen ondersteunt bij verbetering van de zorg.

Aanpak

We gebruiken daarbij continuïteit van zorg als actueel nijpend voorbeeld. Patiënten hebben minder vaak een vaste huisarts. Dit is belangrijk, omdat een langdurige arts-patiëntrelatie de levensverwachting van patiënten verlengt, onnodige zorg vermindert en bijdraagt aan werkplezier van huisartsen. Met behulp van de resultaten zullen huisartsen zich ontwikkelen tot ondernemende veranderaars van het gezondheidszorgsysteem, in de volle breedte van vak.

Kenmerken

Projectnummer:
08391072310002
Looptijd: 14%
Looptijd: 14 %
2024
2030
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. E. de Groot PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Utrecht
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.