Mobiele menu

Optimaliseren van onderwijs in proactieve zorgplanning voor AIOS Ouderengeneeskunde

Proactieve zorgplanning is het proces van vooruit denken, bespreken en plannen van de gewenste huidige en toekomstige zorg. Patiënten, naasten en zorgverleners in de langdurige zorg ervaren daarbij knelpunten, waaronder te weinig vaardigheden bij artsen en onvoldoende samenwerking tussen zorgverleners.

Doel

Met dit actieonderzoek willen we de vaardigheden van artsen in opleiding tot specialist (aios) ouderengeneeskunde in proactieve zorgplanning en hun samenwerking met andere zorgverleners verbeteren.

Samenwerking

In het onderzoek participeren patiënten, naasten, aios, andere zorgverleners, praktijkopleiders en docenten.

Werkwijze

Gezamenlijk onderzoeken wij wat patiënten en naasten nodig hebben en ontwikkelen hierop afgestemd innovatief onderwijs. Aios ouderengeneeskunde leren hiermee proactieve zorgplanning uit te voeren zodat deze aansluit bij de wensen en behoeften van patiënten en naasten. Na evaluatie wordt dit onderwijs geïmplementeerd bij de opleidingen tot specialist ouderengeneeskunde in Nederland.

Kenmerken

Projectnummer:
08391062310002
Looptijd: 6%
Looptijd: 6 %
2024
2030
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
prof. dr. D.J.A. Janssen MD PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht University
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.