Vervolg O²PZ B: ontwikkeling, implementatie en borging MANP, MPA, VVO
Om de kwaliteit van leven voor patiënten zo goed mogelijk te maken, is het belangrijk dat het gehele team van zorgverleners rondom de patiënt over de juiste competenties palliatieve zorg beschikt. Onderwijs en Opleiden Palliatieve zorg (O2PZ) zette hierin de eerste stappen met de ontwikkeling van het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0. Een aantal groepen zorgverleners was echter nog niet meegenomen, waaronder de Master Advanced Nursing Practice (MANP), Master Physician Assistant (PA) en Verpleegkundige Vervolg Opleidingen (VVO). Zij moeten weten welke competenties er nodig zijn om generalistische palliatieve zorg te kunnen leveren aan de patiënt.
Doel
Het doel van dit project was dat opgeleide zorgverleners in interprofessionele teams kunnen samenwerken in het geven van palliatieve zorg, eenzelfde (vak)taal spreken én de patiënt daarbij centraal stellen. Daarom wilden we dat iedere gediplomeerde van genoemde onderwijsniveaus uiterlijk vanaf 2025 palliatieve zorg in het ‘basispakket’ in de opleiding heeft (gehad).
Aanpak/werkwijze
Om dit te bereiken, maakten we een plan voor de ontwikkeling van een addendum bij het Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0, gericht op VVO, MANP en PA. We startten met het formeren van werkgroepen met vertegenwoordigers van de hogescholen MANP, PA en VVO’s. Vervolgens brachten we in kaart hoe palliatieve zorg al in het huidige curriculum aanwezig was. Met de kennis uit die inventarisatie is op basis van de expertnetwerk-methodiek een start gemaakt met de inhoud. Met behulp van het model Managing Complex Change van Ambrose konden we een gemeenschappelijke implementatiebasis hanteren, dat per instelling specifiek gemaakt kon worden. Gesprekken met opleiders (die ook contactpersoon waren) van de hogescholen MANP, PA en VVO’s, benutten we vervolgens voor het ophalen van best practices en knelpunten. Daarnaast haalden we input op vanuit landelijke bijeenkomsten, via de contactpersonen en ambassadeurs.
Samenwerkingspartners
Bij de totstandkoming van het addendum waren diverse partners betrokken: palliatieve zorg/verpleegkundig specialisten van Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN), Het Landelijk Opleidings Overleg (LOO)-MANP/PA, Landelijk Zorgopleiders Overleg VVO, hogescholen MANP/PA, opleidingsinstituten VVO, CZO Flex Level, Palliactief, Stichting Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) (Palliaweb), Nederlandse Associatie Physician Assistants (NAPA) en de ambassadeurs van de Onderwijsknooppunten. Deze partners waren allemaal nauw betrokken om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren, maar ook om de benodigde kennis binnen te halen. De hogescholen/opleidingsinstituten lieten weten het addendum op verschillende manieren te gebruiken: als hulpmiddel ter inventarisatie voor de mate van implementatie in het eigen onderwijs of als meetlat om te toetsen of het curriculum voldoet.
Resultaten
Het Addendum Onderwijsraamwerk palliatieve zorg 2.0 VVO, MANP en PA is opgeleverd. Alle hogescholen werken inmiddels met het addendum om hun onderwijs palliatieve zorg te optimaliseren. Het addendum wordt ook door docenten als meetlat gezien en gebruikt. Er zijn inmiddels in elke hogeschool aanjagers palliatieve zorg. Verder is er een handleiding voor het addendum.
Het belang van palliatieve zorg in het onderwijs wordt breed gedragen. Palliatieve zorg is nu explicieter terug te vinden in het onderwijs en wordt bij curriculumherziening structureel meegenomen binnen de verschillende leerlijnen. Daarnaast geeft de curriculumherziening aanleiding om meer lessen palliatieve zorg aan te bieden en/of dit vaker te integreren in het bestaande onderwijs.
Vervolg
In de toekomst blijven de contactpersonen voortdurend aan de slag met het aanjagen van de implementatie van het addendum in het curriculum, om het onderwijs te optimaliseren. De ambassadeurs van de Onderwijsknooppunten palliatieve zorg zijn daarin ondersteunend. Zij zetten de verbindingsrol van O²PZ voort, voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijs en deskundigheidsbevordering palliatieve zorg.
Dit project is een vervolg van de 2 projecten:
ZonMw en onderwjis
Voor een goede kwaliteit van leven in de laatste levensfase is het belangrijk dat alle zorgverleners om een patiënt heen goede palliatieve zorg kunnen verlenen. Dat kan door palliatieve zorg een vast onderdeel te maken van het onderwijsaanbod op de zorgopleidingen. Daarom financieren wij vanuit het programma Palliantie projecten gericht op het verbeteren van het onderwijs in palliatieve zorg. Dit project is daar 1 van. Bekijk meer informatie over scholings- of onderwijsmaterialen op het Onderwijsplatform palliatieve zorg.
Producten
Link: https://palliaweb.nl/onderwijs/interprofessioneelopleiden/download-onderwijsraamwerk-2-0
Link: https://palliaweb.nl/onderwijs/interprofessioneelopleiden/download-onderwijsraamwerk-2-0
Link: https://o2pz.nl/documenten+voor+linkjes+openbaar/handlerdownloadfiles.ashx?idnv=2705440