Mobiele menu

EVIDENCE 2.0. Interprofessionele leer- en werkcultuur voor persoonsgerichte zorg in verpleeghuizen met ‘realist’ actieonderzoek.

De stip op de horizon voor verpleeghuizen is 'Samen leren en Verbeteren van persoonsgerichte zorg'. Dit betekent in partnerschap tussen cliënt, naasten en zorgprofessionals leren en verbeteren voor de best passende zorg.

Doel

Het doel van EVIDENCE 2.0 was het ontwikkelen van kennis, inzichten en
werkzame methodieken voor een interprofessionele leer- en werkcultuur ten
behoeve van persoonsgerichte zorg in verpleeghuizen.

Aanpak

Er deden 6 verpleeghuizen en 11 teams mee aan het project. Er zijn in totaal 21 acties toegepast waarmee teams de interprofessionele leer-en werkcultuur bevorderden. Deze acties varieerde van het maken van posters over de verschillende functies in het interprofessionele team tot interdisciplinair onderzoek doen naar bijvoorbeeld eenzaamheid.

Resultaat

De geleerde lessen en opgehaalde werkzame methodieken om een dergelijke leer- en werkcultuur te ontwikkelen zijn in korte narratieve verhalen online gepubliceerd.

Film EBP-cultuur in het verpleeghuis

Bekijk de korte film op YouTube over de EBP-cultuur in het verpleeghuis:

Afbeelding
Screenshot video EBP-cultuur in het verpleeghuis

Blog Frank Verbeek

Wat is de beste zorg voor bewoners? Wat vinden collega’s belangrijk? In deze blog vertelt docent en onderzoeker Frank Verbeek hoe zorg- en behandelteams en actieonderzoekers in de projecten EVIDENCE 1.0 en 2.0 samen werken aan leren en verbeteren van dagelijkse verpleeghuiszorg.

> lees zijn blog

Aanbevelingen

Om interprofessioneel te leren en werken in verpleeghuizen bevelen wij organisaties aan om:

  • Het team zelf leidend te laten zijn bij het ontwikkelen van een interprofessionele leer- en werkcultuur. Zij weten als geen ander welke acties kunnen werken.
  • Teams te ondersteunen door goede voorbeelden aan te rijken, zoals de narratieve verhalen op de website van de HAN. En te zorgen voor voldoende (in)formele ontmoetingen van teamleden via koffiemomenten, gezamenlijke pauze en regelmatige afspraken te organiseren/ plaats te laten vinden.
  • Tijd en ruimte te maken om elkaar beter te leren kennen en samen casuïstiek te bespreken.

Voor verder onderzoek:

  • Stel uitkomstindicatoren vast waarop je impact wilt zien. In het huidige project werden geen uitkomstmaten meegenomen die betrekking hadden op de impact voor de bewoner.
  • Actieonderzoek is een passende methodiek om tijdens het ontwikkelen van een cultuur real time bij te kunnen stellen.

Kenmerken

Projectnummer:
516012518
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2023
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. J.A.H. van Vught
Verantwoordelijke organisatie:
HAN University of Applied Sciences
Afbeelding

Leren en verbeteren

Nieuwe kennis en innovaties onderdeel maken van de dagelijkse praktijk kan alleen als zorgprofessionals en zorgorganisaties duurzaam en systematisch leren en verbeteren. Daarom financieren we 13 projecten waarin projectteams werken aan methodiekontwikkeling en onderzoek. Dit project is daar één van. Bekijk de andere projecten.